Høstsesongen er godt i gang, og alle store motehus med respekt for seg selv lager reklamekampanjer. Og for å skille seg ut i mengden tyr de ofte til drastiske virkemidler. Denne gangen er det svenske motehuset Acne og deres kreative sjef og gründer Jonny Johansson som vekker oppsikt. Han har bruk sin 11-år gamle sønn Frasse som kampanjemodell.

LES OGSÅ: Bloggsamarbeidene vi aldri glemmer

– Jeg har sett den nye generasjonens holdning til mote, hvor snitt, form og plaggets karakter er avgjørende mer enn å søke godkjennelse fra samfunnet og dets normer. Jeg så med en gang for meg Frasse siden han representerer denne generasjonen for meg. Jeg var så glad for at han ville være en del av kampanjen, sier Acne-designeren selv til motenettsiden WWD.

Blogger: – Det er bare trist

Blogger Tine Monsen er derimot av en annen oppfatning.

– Jeg synes ikke det er ok at man skal bruke en elleveårig gutt til å vise kvinner hvordan man skal kle seg. For meg blir det helt feil og jeg synes det ikke hører hjemme i moteverden, sier hun til VIXEN.

LES OGSÅ: Se i vesken til moteblogger Celine Aagaard

Hun synes kvinner sine idealer er mer og mer uoppnåelige og at den synkende alderen på modeller på catwalken er et problem.

– Kvinner har gjennom tidene alltid hatt idealer som er vanskelig å strekke seg etter, men det å blande inn at man skal etterstrebe å se ut som en elleveåring som i tillegg er gutt blir å dra det alt for langt etter min mening, skriver bloggeren på egen blogg.

Gå i hva de vil

Hun påpeker at hun synes at gutter og jenter skal gå i hva de vil, men å bruke barn som modeller ikke er greit.

– Jeg er helt for at gutter og jenter skal kunne gå i akkurat det man vil, men å bruke barn som modeller for voksenklær er ikke noe jeg finner hverken inspirerende eller tiltalende. At en liten gutt skal være det nye idealet for kvinner i moteverden er rett og slett bare trist.

LES OGSÅ: Disse norske gutta må du følge på Instagram

– At en pappa har lyst å ha med sønnen sin som modell for sitt eget design er jo forståelig, men han er nok sikkert klar over at det i dette tilfellet vil skape ekstra blest rundt kampanje siden han går på tvers av kjønn og alder, avslutter hun.

Moteekspert: – En vellykket kampanje

En som derimot synes Acne er inne på noe  er eier av NR. 9 og redaktør for motebettstedet Melk & Honning, Jostein Wålengen. Han synes det er en vellykket kampanje.

LES OGSÅ: Dette er piercingtrenden bloggerne elsker

– For meg er den et vellykket ledd i Acnes markedsføring. De klarer å beholde en kredibilitet, spesielt utenlands, samtidig som de beholder kommersielle kjernekunder. Sånn sett har Acne klart å lykkes på tvers av markeder – selv om de også har møtt kritikk på dette, spesielt for siste visning. Balansen mellom merke-DNA og “cool”-faktor er ikke alltid like lett, sier redaktøren.

Evig debatt

Wålengen mener at debatten om unge modeller ikke er fokuspunktet i denne kampanjen.

– Unge modeller er jo en evig debatt i moteindustrien, men jeg ville ikke knyttet denne kampanjen opp mot dette. Det handler nok i større grad om kjønns- og skjønnhetsidealer i endring. Mye av motehusets høstkolleksjon hadde veldig bokstavelige referanser til dette, med påsydde applikasjoner som “Gender Equality” og lignende.

LES OGSÅ: Oslo-butikkene mote-Norge elsker

Ikke første gang

Det er ikke første gangen det svenske motehuset er i hardt vær. Da Acne viste årets vår- og sommerkolleksjon under moteuken i Paris i fjor fikk de krass kritikk for bruk av tynne modeller på catwalken.