I slutten av august lanserte Kari Traa i samarbeid med kommunikasjonsbyrået Trigger kampanjen Troll Fighters der kjente navn som personlig trener og blogger Helene Drage, personlig trener og blogger Suzanne Svanevik, guest relation manager, modell og it-girl Tinashe Williams, artist Tokyo Diiva, journalist og blogger Johanna Grønneberg Mesa. Til tross for kritikk er Kari Traa fornøyd med resultatene. Hun synes tilbakemeldingen etter Troll fighters-kampanjen bekrefter at det hjelper.

VIXEN har snakket med den tidligere kulekjøreren og nå designeren om hva de har lykkes med, tanken bak den mye omtalte kampanjen og veien videre.

LES OGSÅ: Acne får bloggkritikk – Drar det alt for langt

Det ble ganske mye oppstyr rundt kampanjen. Hva lærte dere av tilbakemeldingene?

– Først og fremst at dette er et tema som engasjerer og som mange føler er et problem. Vi har fått bekreftet at det å stå sammen med dem som trenger støtte for å stå opp mot trollene sine hjelper, sammen er vi sterkere. Ingen skal mobbes eller trues til ikke å være seg selv.

Hvorfor er det viktig å engasjere seg i netthets problematikk?

– Mobbing og sjikane er ikke greit uavhengig i hvilken kanal det kommer. Det som ofte er problemet med netthets er at den sendes anonymt og tidvis er svært grov. Flere opplever å få trusler om drap, vold og overgrep, og når du ikke vet hvem som er avsender blir det også veldig vanskelig å avgjøre alvoret i en slik trussel.

LES OGSÅ: Miley Cyrus hylles som feministikon –  hva mener ekspertene?

Hvilken effekt har det at jenter ser andre jenter stå frem å fortelle om netthetsing?

– Jentene som er med i vår film som selv har opplevd mye mobbing og hets, sier at det å kunne fortelle andre om det de har opplevd og føle at de får støtte hos mange flere enn de som hetser, har betydd mye for dem. Vi håper ved å fortelle disse jentenes historier, samtidig som kampanjen har fått støtte hos mange andre profilerte jenter, kan hjelpe andre til å føle at de har et lag i ryggen samtidig som de ser at de kan være åpne om hva de opplever. Vi ønsker å vise at man står sterke sammen.

LES OGSÅ: Du vil ikke tro hvem som er med i denne Alexander Wang-kampanjen

Hvorfor valgte dere en catwalk som arenaen for kampanjevideoen?

– Jentene som er med vår film er jenter som har våget å ta plass i det offentlige rom på forskjellige måter. Catwalken er et symbol på en arena hvor man har spotlighten på seg og må tørre å vise seg frem, samtidig bruker vi denne arenaen til å ta et oppgjør med nettrollene ved å vise dem frem og på den måten ufarliggjøre dem. Troll sprekker som kjent når de kommer ut i sola…eller opp på catwalken.

Hashtaggen i forbindelse med kampanjen NoTrollCanBreakMe har fått mange til å legge ut bilder av seg selv. Noen er veldig kroppsfokusert. Hva tenker du om det?

– Vi har bedt folk dele bilder av sin “attitude” og vise at de står sammen mot nettrollene. Hvordan folk velger å uttrykke seg selv er helt og holdent opp til dem.

LES OGSÅ: Slik har du ikke sett Caroline Berg Eriksen før

Hvilke forventninger har dere til kampanjen videre?

– Vi håper jenter fortsetter å stå opp for hverandre og ta avstand fra netthets enten det rammer gutter eller jenter. Vi håper at alle som vil gjøre noe bra for seg selv og andre tør å ta den plassen de fortjener uten å føle seg truet og mobbet av nettroll. Vi har også inngått et samarbeid med organisasjonen MOT og vil donere penger til deres antimobbearbeid i skolen, gjennom høsten.

LES OGSÅ: Camilla Phil – Jeg blir fremdeles veldig nervøs

Slik kan du bidra

Bli med På Kari Traas Troll Fighers-kampanje du også – last opp din #trollfie på Instagram, og oppfordre vennene dine til å gjøre det samme.

#TROLLFIE: VIXEN er selvfølgelig med i kampanjen mot nettroll - her ved VIXEN-redaktør Ida Elise Eide Einarsdóttir. Foto: @vixen_magazine/Instagram.

#TROLLFIE: VIXEN er selvfølgelig med i kampanjen mot nettroll – her ved VIXEN-redaktør Ida Elise Eide Einarsdóttir. Foto: @vixen_magazine/Instagram.

TROLLFIE: Kari Traa med trollfie på Instagram.

TROLLFIE: Kari Traa med trollfie på Instagram. Foto: @karitraa/Instagram.

Se den mye omtalte Troll Fighter-kampanjen her;