Hvis du følger noen av de danske motebloggerne, trendsetterne eller it-jentene på sosiale medier har du helt sikkert fått det med deg. Vi snakker selvfølgelig om de mystiske kjærlighet-på-pinne-bildene på Instagram. Se bloggbildene som fikk Instagram til å koke her. 

LES OGSÅ: Toppbloggerne samler inn penger til flyktninger – se hvordan du kan hjelpe bloggerne å hjelpe her

#slikkepind

Før sommeren dukket det nemlig opp en ny hashtag på Instagram #slikkepind, og danske motebloggere, trendsettere og it-jenter som Pernille Teisbæk bak bloggen Look de Pernille, Medina og Oh Land postet selfies med kjærlighet-på-pinne. Det gjorde også en hel rekke kjente danske fjes innen både musikk, mote, sport og film. Og det fikk sosiale medier til å koke. Var det en ny trend? En kjendisdiett fra Hollywood? Eller en ren tilfeldighet?

Kjendiser mot røyk

Nå viser det seg at de danske kjendisene er ambassadører for en ny kampanje fra danske Kræftens Bekæmpelse, Cool Uden Røg. I alt er 13 danske kjendiser ansikt utad for kampanjen som skal få ungdom til å stumpe røyken, blant dem moteblogger og stylist Pernille Teisbæk, og artister og it-girls som Medina, Mendoza og Oh Land.

LES OGSÅ: Kari Traa om Troll Fighters-kritikken: – Sammen er vi sterke

Kampanjen fikk også et liv utenfor sosiale medier, og fikk plass i danske Eurowoman og i Oh Land & Turboweekends musikkvideo Slow i Northside-prosjektet Northtypes.

Bytter ut sigaretten

– Cool Uden Røg handler ikke om å løfte pekefingre eller å kjefte. Det handler i all enkelthet om å vise hvordan sigaretter er blitt fremstilt som kult. Det har vi gjort ved å bytte ut sigarettene med kjærlighet-på-pinne, og sette de i munnen på riktige personer – de talentfulle, de vakre og kule, skriver organisasjonen på sin nettside.

KJENDISER MOT RØYK: Moteblogger og stylist Pernille Teisbæk i kampanjen Cool Uden Røg.

KJENDISER MOT RØYK: Moteblogger og stylist Pernille Teisbæk i kampanjen Cool Uden Røg.

#SLIKKEPIND: Den danske artisten Oh Land postet dette bildet på Instagram med hashtagen #slikkepind.

#SLIKKEPIND: Den danske artisten Oh Land postet dette bildet på Instagram med hashtagen #slikkepind.

Kreftforeningen: – Et morsomt kampanjekonsept

– Et morsomt kampanjekonsept, som vi håper blir evaluert. Det er behov for å prøve ut nye typer konsepter som alternativ til de tradisjonelle hardtslående antirøykekampanjene med skremsel og negative emosjonelle budskap. Cool Uten Røg handler om å vise hvordan sigaretter har blitt gjort cool. Kampanjens budskap er at det er en illusjon at du er cool. Og hvis du skjønner det, ja, så har du kanskje en grunn mindre til å begynne å røyke, sier Ingrid Stenstavold Ross, leder for forebyggende avdeling i Kreftforeningen til VIXEN.

LES OGSÅ: Derfor bør du trene yoga

#sjekk deg

Her hjemme er Kreftforeningen i samarbeid med Det Nye aktuell med kampanjekonseptet #sjekkdeg. Kampanjen skal motivere unge kvinner til å ta celleprøve for å unngå livmorhalskreft, og flere kjendiskvinner har meldt seg på som ambassadører, blant dem Tone Damli, Jenny Skavlan, Sigrid Bonde Tusvik, Ezinne Okoparaebo, Katarina Flatland, Gitte Witt og Sophie Elise. Se videoen fra #sjekkdeg-kampanjen her;