Drømmer du å sitte front row på moteshow, få se siste skrik først og reise non-stopp til verdens motemetropoler? Vel, du er ikke alene. Men i motebransjen, slik som i så mange andre bransjer, er det mange om beinet. Slik klatret Eger-direktør Nina Buzzi helt til topps. 

Høyer feiret 10 år – se bildene fra den kjendistunge festen her.

Startet på Bik Bok

Du kjenner henne kanskje som moteblogger, men Nina Buzzi (35) er så mye mer. Vi tok en prat om den nyutnevnte direktøren for motehuset Eger om veien til topps i motebransjen.

Hva er dine tips til unge fashionistaer som vil opp og frem i motebransjen?

– Vær engasjert, vis stå-på vilje, ikke vær redd for å ta initiativ, oppfordrer Nina Buzzi.

Men det er ikke bare engasjement som skal til i en konkurransepreget bransje og tiden da du kunne vandre inn fra gaten er over. Flere og flere foretak ser etter rett utdannelse og relevant erfaring. Ubeskyttede titler slik som stylist, blogger og makeupartist når bare så langt.

LES OGSÅ: Se hvorfor moteblogger Annbel Rosendahl og andre moteeksperter mener Ganni er det nye trendmerket

Buzzi studerte fire år ved University of Technology i Sydney hvor hun tok mote og tekstildesign.  Etter endte studier vendte hun snuten hjem til en jobb i Varner Gruppen.

– Jeg starter min karriere på designavdelingen til Bik Bok, forteller hun.

Etter to år i Varner-systemet med en svipptur innom Lene V som innkjøper gikk turen videre til Høyer Gruppen. Der fikk hun tillit til å bygge opp en helt ny avdelig og  et helt helt nytt luksuskonspet i Norge.

Vi spurte moteekspertene om deres beste shoppingtips – se mote-Norges Oslo-favoritter her.

MUST HAVES: Nina Buzzi legger stadig ut fashionista must haves på Instagram. Foto: @ninabuzzi/Instagram.

MUST HAVES: Nina Buzzi legger stadig ut fashionista must haves på Instagram. Foto: @ninabuzzi/Instagram.

Sten på sten

– Min oppgave var å bygge konseptet Høyer Luxury i flagship-butikken på Eger. Jeg planla hvilke merker vi skulle ha og hvilken målgruppe vi skulle nå.

Det møysommelige arbeidet sendte Nina Buzzi til Paris og Milano på såkalte innkjøpsturer. Og hun har fått store merkevarer slik som Saint Laurent, Stella McCartney, Valentino, Chloé og Givenchy til å tro på konseptet. Noe som langt fra er en selvfølge.

– Høyer Luxury ble bygget sten for sten, merke for merke, og etter hvert fikk vi inn de største internasjonale luksusmerkene.

LES OGSÅ: Se de beste Insta-antrekkene fra Stockholm Fashion Week her

Og konseptet kom til rett tid. Nordmenn var mer enn klare for å endelig handle luksusvarer og tok i mote muligheten med åpne armer.

– Vi videreførte konseptet til Bergen, Stavanger og Trondheim, – med egne Høyer Luxury avdelinger i flotte Høyer lokaler.

I syv år var Buzzi innkjøpssjef og konseptutvikler for Høyer Luxery. Hektisk på godt og vondt.

Vil du ha flere motenyheter? Sjekk ut 6 danske motemerker du bør kjenne til her

GODE VENNER: Nina Buzzi med gode venner før Elle-festen tidligere i sommer. Foto: @ninabuzzi/Instagram.

GODE VENNER: Nina Buzzi med gode venner før Elle-festen tidligere i sommer. Foto: @ninabuzzi/Instagram.

Bikram-yoga

Hvilke egenskaper synes du det  er viktig å inneha i motebransjen?

– Jeg har jobbet ved flere sider av motebransjen, både design, innkjøp og retail. Felles for alt er at det alltid har vært særdeles hektisk, noe jeg av natur blir tiltrukket av, på godt og vondt, forteller hun.

LES OGSÅ: Se hvorfor Vibeke Klemetsen mener du bør trene yoga

Men selv om hun liker å ha det hektisk forteller den nyutnevnte direktøren at det er viktig for henne med balanse i hverdagen, og at evnen til å tenke rolig har vært til stor hjelp.

– Det hendte i blant at jeg droppet middagen midt i motekaoset under Paris Fashion Week for å dra på Bikram-yoga, avslører den tidligere innkjøpssjefen.

FOREVIGET: Ninas stil inspirerer mange. Her i KK. Foto: @ninabuzzi/Instagram.

FOREVIGET: Ninas stil inspirerer mange. Her i KK. Foto: @ninabuzzi/Instagram.

Nina Buzzi: – Dropp snobbete holdninger

En annen ting som er viktig for henne i en bransje som kan bli oppfattet som humørløs – når sist så du Anna Wintour smile, er evnen til å ikke ta seg selv for høytidelig. For med snobbete holdninger kommer du ikke langt og hverdagen er ikke bare glamorøse innkjøpsturer til Paris.

– Opp gjennom årene har jeg blitt kontaktet av mange som ønsket å begynne å jobbe med meg for «bli med til Paris på innkjøp». Det er klart det er gøy å reise, men en jobb i motebransjen betyr så mye mer enn det. Det er fokus på resultater, tall, man må være analytisk og løsningsorientert, og bør ikke være for snobbete på arbeidsoppgavene sine, slår 35-åringen fast.

LES OGSÅ:  Derfor er Kendall Jenner det nye moteikonet

NinaBuzzi2

PARIS JE T’AIME: Nina etter showet til Cholè SS15. Foto: Nina Buzzi

Ingen divanykker

Hun forteller om en påske som ble tilbring nede i kjelleren på Eger og hva hun selv ser etter når hun ansetter folk.

LES OGSÅ: Caroline Berg Eriksen om veskekritikken

– Før vi åpnet Eger satt vi nede i kjelleren og klistret prislapper på varene hele påsken, alle sammen. Man må bidra der det trengs, det er en holdning jeg alltid har sett etter ved ansettelser. Det er ingen som orker å forholde seg til divanykker, da hjelper det ikke om du kan alt om alle merker, baklengs. Å være vennlig er også et trekk jeg verdsetter høyt, forteller lederen.

I PARIS: Nina i Paris med innkjøpsteamet på Høyer, blant dem blogger Annabel Rosendahl. Foto: @ninabuzzi/Instagram.

I PARIS: Nina i Paris med innkjøpsteamet på Høyer, blant dem blogger Annabel Rosendahl. Foto: @ninabuzzi/Instagram.

Bruk sosiale medier

En annet karriereråd hun har for alle som vil nå langt i motebransjen er å knytte kontakter via de nye digitale verktøyene slik som Instagram. Hun blogger også, men mener at bloggen hennes kun er for en hobby å regne.

LES OGSÅ: Se bloggbildene som fikk Instagram til å koke

– Instagram er en fantastisk måte å holde kontakten med nettverket i motebransjen, og jeg kjenner jeg blir dratt mot det visuelle og dynamiske ved det, sier Nina. Hun har over 5000 følgere på Instagram, og ble nominert til Årets Instagram under VIXEN Blog Awards 2014.

– Bloggen er kun et overskuddsfenomen, en hobby for meg. Jeg har ingen planer om å gjøre karriere ut av bloggingen med det første. Jeg drømmer heller om å skrive bok.

Hvem blir du inspirert av?

– Jeg blir inspirert av flinke folk som er entusiastiske i det de driver med. Det er mange dyktige folk i motebransjen i Norge, mange agenter, designere, modeller, stylister, illustratører, journalister og fotografer som får det til! Det er inspirerende, avslutter hun.