Det er ingen tvil om at det tradisjonelle skjønnhetsidealet er i endring. Bare spør supermodell Winnie Harlow og rapper Fetty Wap som er med på å inspirere barn til å tørre å være annerledes. 

Marc Jacobs gikk utradisjonelle veier for å caste modeller til sin nye kampanje. Se modellene de castet på Instagram her.

Utfordrer skjønnhetsidealet

Hva har egentlig supermodell Winnie Harlow og rapper Fetty Wap til felles? De er begge med på å utfordre det tradisjonelle skjønnhetsidealet, og dermed med på å inspirere barn og unge til å tørre å være annerledes, skriver Oyster Magazine.

LES OGSÅ: Neida, Cara Delevingne er ikke helt ferdig som modell enda

For mens supermodell Winie Harlow, som har hudsykdommen vitiligo som kjennetegnes av at pigmentene i huden forsvinner flekkvis og etterlater seg lysere områder, har tatt motebransjen med storm, mistet rapper Willie Maxvell, bedre kjent som Fetty Wap, et øye i ung alder. Det gjør at superstjernene får fans som lar seg inspirere av mer enn bare modelldrømmen og artistkarrieren.

Modelldrøm

Winnie Harlow ble først oppdaget av Tyra Banks på Instagram som ville ha henne med i den amerikanske utgaven av tv-programmet Top Model. Siden deltakelsen i Top Model har Harlow vært motebransjens nye yndling, og har blant annet vært Desiguals ansikt utad, kampanjemodell for Diesel og gått på catwalken for flere internasjonale designere og motehus. Det har inspirert blant andre ti år gamle April Star som har den samme hudsykdommen som supermodellen, og ikke minst en drøm om å bli modell.

Se det rørende møtet mellom Winnie Harlow og ti år gamle April her:

– I dag er jeg din største fan

Ti år gamle Jayden Vaden ble inspirert av rapper Fetty Wap til å droppe å bruke øyeprotesen sin. “I dag er jeg din største fan”, skriver moren til Jayden til rapperen på Facebook. “Denne unge rapperen gav Jayden, uten å være klar over det selv, noe vi aldri kunne gi ham – mot til å tørre å være annerledes – og det er jeg så takknemlig for. Takk til Fetty Wap for å si ‘dette er meg’, og for å hjelpe oss å gjøre vår lille gutt enda mer spesiell enn han allerede er. Vi kommer til å kjøpe albumet hans, en liten takk for å ha endret Jaydens liv for alltid”.

LES OGSÅ: Se supermodellene spille strippetennis

fetty wap

FAN: I dag er jeg din største fan, skriver ti år gamle Jaydens mor på Facebook tl rapper Fetty Wap. Foto: Facebook.

Trend

Stadig flere designere og motehus går nye veier for å finne kampanjemodeller som kan utfordre det klassiske modellidealet.

I fjor høst lanserte undertøysmerket Triumph sitt Art Sensation-prosjekt som en hyllest til kvinners naturlige silhuetter og former i samarbeid med den verdensberømte fotografen Marc Hom, mens hårpleiemerket Redken lanserte den transseksuelle modellen Lea T som muse – hun ble riktignok først oppdaget av Givenchys Riccardo Tisci og har senere høstet stor oppmerksomhet på catwalken og i internasjonale motemagasiner. Tidligere i år ble det kjent at den originale it-girlen 80-år gamle Joan Didion er det franske motehuset Célines nye ansikt utad og at Joni Mitchell er det nyeste tilskuddet til Saint Laurent Music Project. Og jammen er ikke skjønnhetsikon Marilyn Monroe Max Factors nye kampanjemodell – 50 år etter sin død.