Nå er den endelig her – H&M x Balmain, samarbeidskolleksjonen som er blitt en favoritt blant it-girls, fashionistaer og bloggere, vi tok en prat med moteekspertene om den etterlengtede kolleksjonen. Se hva mote-Norge synes om H&M x Balmain-kolleksjonen her.

LES OGSÅ: Se Celine Aagaard i Paris med Louis Vuitton

Etter mange måneder med hype er det umulig å ikke ha fått med seg samarbeidskolleksjonen HM x Balmain. I den stjernespekkede kampanjen har kreativ direktør Olivier Rousteing brukt supermodellene Gigi Hadid, Jourdan Dunn og Kendall Jenner, avbildet av ingen ringere enn stjernefotografen Mario Sorrenti. Ikke minst holdt de en slippfest i New York der det ikke var spart på noe. Og er du i tvil om hva du vil gå til innkjøp av fra kolleksjonen, kan du sjekke ut hva gutta synes er hot og not fra kolleksjonen her og Kendall Jenners egne favoritter her. Du kan også sjekke ut hvordan vi vil style Balmain x HM-kolleksjonen her.

Petra Middelthon – moteredaktør i ELLE

Moteredaktør i Elle, Petra Middelthon, er imponert over kolleksjonen og tror den kommer til å bli like populær som det ser ut til.

– Jeg synes kolleksjonen er kjempefin. Den er helt i tråd med det man kan forvente av Balmain og lever dermed opp til forventingene. Da H&M gikk inn samarbeidet visste H&M hva de gikk til. Det som skiller denne kolleksjonen fra tidligere kolleksjoner ligger i kontrasten mellom at noe som til vanlig er veldig dyrt og vanskelig å få tak i, har nå blitt tilgjengelig gjennom Olivier Roustein. Han har rett og slett gjort Balmain mer tilgjengelig til en viss grad – noe motehuset slett ikke er til vanlig, sier Middelthon til Vixen.no

LES OGSÅ: H&M Studio: Mote-Norge om trendkolleksjonen

Hun poengterer ikke minst at Balmain og kolleksjonen har vært å se på it-girls som Kendall Jenner og Gigi Hadid, noe som gjør kolleksjonen enda mer populær.

– Det er også helt riktig timing på dette samarbeidet, Olivier Rousteing er jo en familievenn av Kardashian og alle snakker om dem – og dermed nå også om Balmain. Absolutt alle vil jo være en del av klanen, så denne kolleksjonen kommer til å bli en megasuksess. Jentene som kjøper dette vil være en del av Kardashian og it-jente klanen, men det er ikke en kolleksjon du kjøper ti pieces fra – får du tak i ett plagg er det eksklusivt nok, forteller Petra til VIXEN.

Ida Elise Eide Einarsdóttir – redaktør i VIXEN

– At denne samarbeidskolleksjonen er signert Balmain er det ingen tvil om, for dette kunne nærmest vært hovedlinjen til det eksklusive motehuset. Med andre ord en samarbeidskolleksjon for fans, og er du ikke fan blir du heller ikke det nå. Kolleksjonen er overraskende off trend, men treffer helt riktig i forhold til festsesongen, sier VIXEN-redaktør Ida Elise Eide Einarsdóttir.

LES OGSÅ: Oslo-butikkene mote-Norge elsker

– Med fokus på motepersonligheter og it-girls som Gigi Hadid og Kendall Jenner i markedsføringen, for ikke å snakke om motebloggere, artister og tastemakers her hjemme tror jeg kolleksjonen vil bli en kjempesuksess. Ikke minst på grunn av det som ligger i designsamarbeidenes natur, nemlig å gjøre high fashion tilgjengelig for folk flest – denne gangen i form av #hmbalmaination.

Jorunn Aartun – journalist i DN og forfatter

Jorunn Aartun har sansen for at high fashion blir tilgjengelig for folk flest, samtidig som motehuset opprettholder kvaliteten på designet.

– Jeg synes det er positivt at kolleksjonen er såpass tro mot den opprinnelige signaturen til det franske motehuset. Selv om stoffene og kvaliteten er like god som den originale, er plaggene detaljrike og eksklusive. Kolleksjonen rommer dessuten både overdådige festplagg og mer anvendelige hverdagsplagg som kan brukes ved flere anledninger, og som kan bli klassikere i garderobeskapet. Selv om dette selvsagt er et kynisk markedsføringsstunt fra H&Ms side må jeg innrømme at jeg har sansen for at høymote gjøres tilgjengelig for folk flest, sier Aartun.

LES OGSÅ: Insta-profil tar oppgjør med sosiale medier. Ingen trend, mener norske bloggere og redaktører

– Det siste årene er samarbeid mellom lavpriskjeder og designere blitt en hard kommersiell valuta i motebransjen, og Hennes & Mauritz var tidlig på ballen, først gjennom samarbeidet med Karl Lagerfeld i 2004. Alliansen gir de masseproduserte kolleksjonene et snev av eksklusivitet, som forbrukerne sesong etter sesong faller for. Kundegruppen er alle de moteinteresserte kvinnene der ute som i utgangspunktet ikke har råd til ekte vare, men som ønsker seg det samme uttrykket.

Hun tror Balmain x H&M-samarbeidet vil resultere i en yngre målgruppe for det franske motehuset Balmain.

– Olivier Rousteing er tilkjent mye av æren for at Balmain har fått en yngre og hippere målgruppe. Han har gjort det opprinnelige detaljrike og erkefranske uttrykket, som blant annet er kjennetegnet av ultrabrede skulderputer og glamorøse detaljer som snøringer og gullknapper, mer tilgjengelig. Resultatet er at motehuset har fått stadig flere artister og superstjerner som Beyoncé, Kanye West, Rihanna og Kardashian-klanen på kundelitsen.

Line Kirkhus – Moteredaktør i Side 2

Line har allerede sikret seg noen av plaggene, og skryter av både kvalitet og tidløs look.

– Dobbeltspente marine-inspirerte jakker har jeg alltid vært svak for, og har hamstret både i dressjakker, peacoats og kåper siden jeg var ungdom. Alle disse syns jeg er tidløse plagg som er verd å investere i. Har selv den kåpen med belte og kvaliteten er så bra at den tror jeg vil holde seg fin veldig lenge. De grønne skinnbuksene er superfine, skinner er smørmykt som hanskeskinn og fargen er nydelig. De semskede bootsene har jeg allerede klart å slå kloa i og kan meddele at er komfortable og sexy, silkekjolen med knapper på armene har en fantastisk tidløs siluett som jeg tror de fleste passer, forteller Line til VIXEN.

LES OGSÅ: 7 danske motebloggere du bør følge

Hun ser muligheten for å bli sett i det samme som alle andre, men vil likevel investere i en av de mer detaljerte plaggene

– Selv har jeg lyst på perlejakken, mest sannsynlig på grunn av at denne var favoritten til designeren selv. Han hadde mye følelser knyttet til den jakken og selv syns jeg den er et smykke. Den vil jeg ha hengende fremme i leiligheten og la den modne litt til ikke alle går med den lengre, forteller Line.

– Er kjempefan av herrekolleksjonen også og har lyst å sikre meg en jakke derfra. Michael Jackson gikk mye i Balmain og det syns. De er så fine statement pieces som står perfekt alene i et helsort antrekk.

Daria Barannik – Fashion Editor

Tidligere STYLEmag-redaktør og nå moteredaktør for en ny norsk nettsatsning, Darja Barannik, er imponert over hvor tro Balmain er til sitt tradisjonelle design i samarbeidet.

– Jeg har alltid vært fan av Balmain sine klassiske plagg: Blazere med skulderputer, biker-inspirerte skinnjakker og skinnbukser, ikke minst deres elegante kjoler. Samarbeidskolleksjonen med H&M er skremmende lik de «originale» plaggene, og representerer godt hva luksusmerket står for. Kolleksjonen består hovedsakelig av statement plagg med skreddersøm og detaljer som glitter, gull og materialmiks. Samtidig som du finner hverdagsplagg med kun en touch av glam og glitter. Et eksempel er den klassiske skinnjakken og blazerne med enkle gulldetaljer, forteller Darja til VIXEN.

LES OGSÅ: Denne quizen forteller deg hvilken blogger du er 

Hun ser derimot muligheten for at kolleksjonens popularitet fort kan ende opp med at du møter opp i samme kjole som en annen på julebordet.

– For Balmain-fans er det mange fine plagg å velge mellom. Men, spørsmålet er om det er verdt å betale en god slant med penger for et statementplagg, når sannsynligheten er stor for at man kommer i samme kjole som venninnen på årets julebord?

Chioma Anugweje – Journalist hos 730.no og skjønnhetsblogger

– Jeg synes klærne er utrolig kule og kvaliteten på klærne virker veldig bra! Jeg kunne bare ønske klærne ikke var så dyre, det er nok mange som ikke har råd til å kjøpe så mye fra kolleksjonen. Så kunne jeg også ønske kolleksjonen gikk opp til str. 46 som mange av klærne på H&M vanligvis gjør og ikke str.42 som denne kolleksjonen bare går opp til, sier Chioma Anugweje til VIXEN.

Margrethe Gilboe – stylist og medeier i Pudder Agency

Margrethe mener kolleksjonen er midt i blinken for de som liker Balmain, og at kolleksjonen vil bli populær blant fashionistaene.

– Jeg synes kolleksjonen er tro mot Balamain og liker man Balmain så får man bra ting her. Ser ut til å ha god kvalitet, sier Margrethe.

LES OGSÅ: Se Celine Aagaards partyfavoritter her

– Jeg tror bloggere, fashionistaer, kjendiser og artister vil kaste seg over dette. Kolleksjonen ser ut til å holde god kvalitet og faktisk levere Balmain. Man får Balmain til en billig penge rett og slett. Ikke alle samarbeid har klart det. Så som sagt: liker du Balmain så får du det her!

Madeleine Holth – Motejournalist

Alle er derimot ikke like begeistret for kolleksjonen.

– Av alle H&Ms samarbeid så er dette det jeg liker minst. Balmain tilhører en helt annen livsstilskultur enn den vi har i Norge. Den blir litt for mye for min del. Jeg er stor fan av Pierre Balmain sitt arbeid, ikke så mye Olivier Rousteing, sier Madeleine.

LES OGSÅ: Se, nå gjør Kendall Jenner som Kylie

– Dette samarbeidet er perfekt timet H&M og Balmain. Vi går inn i julebord og fest-sesong og av en eller annen grunn går nordmenn ut av komfortsonen sin og oppsøker derfor mer glitter og glamorøse plagg. Dette er en perfekt mulighet for nordmenn som kanskje ønsker seg noe fra Balmain de vanligvis ikke ville hatt råd til. Roberto Cavalli for H&M og Karl Lagerfeld kolleksjonen var også like godt timet som denne og hadde begge to et visst glamorøst uttrykk som folk endelig kunne ha råd til da man gikk inn i festsesongen.