Mariann Vik drømte om et norsk magasin med fokus på kreativitet, personlige intervjuer og nye talenter. Med en forkjærlighet for Los Angeles fulgte hun drømmen sin og startet magasinet 2minutter med kjendisene hun vil tilbringe nettopp to minutter med.

Er du opptatt av mote bør du få med deg vår portrettserie med menneskene som har kommet seg helt til topps i den norske motebransjen – få moteblogger og Eger-direktør Nina Buzzis beste tips til hvordan du når helt til topps i motebransjen, les hvorfor PR-sjef Eva Wigert Næss mener motebransjen ikke er som The City og Lene Orvik som gjennom motebloggen nå har designet sin tredje kolleksjon for Bik Bok.

Fra Kristiansand til LA

Mariann Vik

LAGER MAGASIN: Norske Mariann Vik står bak magasinet 2minutter. Foto: Privat.

Inspirasjonen til å lage 2minutter fikk Mariann Vik i Los Angeles. Visjonen var å lage et magasin utenom det vanlige, med fokus på kreativitet, personlige intervjuer og nye talenter. Ett år etter det første magasinet ble utgitt, reiser hun nå mellom sørlandet og California for shoots og intervjuer, og resultatet er et fargerikt og særegent magasin med både internasjonale og norske kjendiser innen både musikk, film og underholdning.

– 2minutter er først og fremst et inspirasjonsmagasin med bilder og intervjuer med personer i underholdningsindustrien som vi synes er inspirerende. Vi dekker store artister og skuespillere i både Los Angeles og Norge, samt bruker mye tid på research for å finne up and coming artister og skuespillere som vi har lyst til å følge tidlig i karrieren, forteller Mariann. 

LES OGSÅ: Derfor er Astrid S den nye it-jenta

Etter flere sommere på jobb i Beverly Hills samtidig som hun studerte film og kommunikasjon, ble Mariann invitert til et filmprogram hos Warner Brothers i Los Angeles. Der fant hun inspirasjon og motivasjon til å finne ut hvordan hun kunne skape et yrke ut av hobbyen sin. Mariann legger ikke skjul på at mediebransjen kan være vanskelig å komme inn i, og tok derfor saken i egne hender – og startet sitt eget magasin.

  Jeg begynte å booke fotoshoots i LA og bildene ble tatt godt i mot. Jeg laget 2minutter.com selv fra bunnen av og konseptet begynte først som et nettmagasin. Videre samlet jeg sammen et team med designere, journalister og grafisk designere som er med i 2minutter og gjør det til det produktet dere ser i dag – et printmagasin som blir solgt på Narvesen fire ganger i året.

MAGASINDRØMMEN: Charlotte Thorstvedt er en av kjendisene som har vært med i magasinet 2minutter.

MAGASINDRØMMEN: Charlotte Thorstvedt er en av kjendisene som har vært med i magasinet 2minutter.

Ikke plass til janteloven

Det er ingen hemmelighet at både sosiale medier og mediebransjen allerede florerer av inspirasjon, men det er kanskje ikke like mange som dedikerer magasinet sitt til de uoppdagede talentene. Ikke minst fokuserer Mariann på å introdusere internasjonale kjendiser til det norske markedet.

– Visjonen er at vi ønsker å bringe frem mer kreativitet og annerledes bilder – jeg liker å kalle det Instagram på papir. Vi legger mye vekt på å få frem nye talenter i godt selskap med etablerte i bransjen, samt inspirere andre til å følge drømmene sine. I magasinet er det ikke plass til janteloven og vi ønsker å spre mer farge over bladbransjen og vise folk at man kan få til det man vil med hardt arbeid, samarbeid og en god dose kreativitet.

LES OGSÅ: Dette er Sandra Lyng-bildet alle snakker om

En av de lovende artistene 2minutter fanget opp, var forrige utgaves forsidepike; Bebe Rexha. Navnet er kanskje ukjent for de fleste her i Norge, og det var heller ikke før i år hun ble et yndet objekt i media, etter å ha samarbeidet med blant andre Nico&Vinz, David Guetta, Nicki Minaj og ikke minst på sangen Me, Myself & I med G-Eazy – lenge før det var det faktisk Bebe Rexha som stod bak teksten til hiten Monster med Eminem og Rihanna.

– Det har vært kjempegøy å se henne gå fra up and coming til å make it rundt i verden. I magasinet ønsker vi å stille spørsmål om hvordan folk har kommet seg dit de er og gi tips til våre lesere om dette, samt vise frem deres personlighet gjennom annerledes bilder og gi intervjuer som på en kort og interessant måte får folk til å bli kjent med dem, forteller Mariann.

Sam Black. Foto: Mariann Vik

Sam Black. Foto: Mariann Vik

– Mote er alfa omega

Mariann startet 2minutter med en visjon om at det skulle være en plattform for kreative sjeler som designere, stylister, fotografer, videografer, grafisk designere og journalister hvor man kan få verkene sine på print og utvide nettverkene sine. Og med så stort fokus på foto og kreativitet – er mote selvsagt en sentral del av magasinet.

– Mote er alfa omega for 2minutter, først og fremst fordi det skaper helhet i bildene, og det er mote som ofte trekker lesere. Vi har stort fokus på design som er annerledes og unikt. Vi ser at mange setter pris på at vi skiller oss ut. 2minutter har hatt utrolig talentfulle designere som har håndsydd mye av de klærne dere ser på bildene, og vi er hele tiden på jakt etter kule designs som trenger å bli sett. Vi oppfordrer nye designere, sminkører og stylister til å ta kontakt. Vi elsker vintage og har i det siste brukt mye klær fra Velouria Vintage i Oslo og elsker FAM i Kristiansand. Jeg synes bilder blir mye bedre med klær som skiller seg ut og spesielt i Norge hvor det ikke er vanlig, forteller Mariann. 

LES OGSÅ: Dette visste du ikke om toppblogger Kenza Zouiten

Alexandra Joner. Foto: Mariann Vik

Alexandra Joner. Foto: Mariann Vik

Celebert selskap

Med en miks av norske og internasjonale artister ulikt noe annet magasin, har Mariann en liste over kjendiser og artister få andre norske magasiner kan skryte på seg, men det er likevel én norsk dame som har skilt seg ut når vi spør hvem det var kulest å jobbe med.

– Linn Skåber er en klar favoritt, fordi damen er den kuleste jeg vet om. Makan til en morsom, jordnær og vakker dame skal man lete lenge etter. Ellers har jeg jobbet med navn som Bebe Rexha, Jillian Rose Reed fra TV-serien Awkward, shooten med Todd Kraines fra Keeping Up With The Kardashians gjorde vi i hans mansion i Beverly Hills, Dylan Sprayberry fra Teen Wolf, Steve Aoki, shooten på legendariske Pink Motel i LA med Brandi Cyrus – søsteren til Miley, indierocker og skuespiller, Soko, som jeg tok bilder med i Frank Sinatra sitt hus, Mariann Rosa og en av mine favorittskuespillere i flere år; Erica Christensen fra TV-serien Parenthood.

Og kunne hun valgt hvem som helst til å være med i magasinet?

– Akkurat for øyeblikket, Ruby Rose og Miley Cyrus. De virker som en good time.

LES OGSÅ: Denne quizen forteller deg hvem i Jenner/Kardashian-familien du er

Soko Foto: Mariann Vik

Soko. Foto: Mariann Vik

– Slutt å dagdrøm

Mange vil nok misunne Marianns kreative hverdag blant kjendiser i solfylte Los Angeles, men veien dit er ingen dans på roser, skal vi tro Mariann som ikke legger skjul på at det skal hard jobbing til for å nå drømmene sine.

– Slutt å dagdrøm og begynn å jobb. Ikke forvent at andre skal gi deg en sjanse eller gjøre noe for deg, man må ta mulighetene og legge inn jobben selv. Det er viktig å lære av feilene sine og være flink til å stå på og ha troen på produktet og seg selv, forteller Mariann.

Hva kan vi vente oss i neste utgave av magasinet?

– Det er bare å glede seg. Da får du nemlig både shoots og intervjuer med Steve Aoki, Skrillex, Linn Skåber, Matoma, The Kooks, LA-baserte Mamadoux som lager klærne til Miley Cyrus, Dylan Sprayberry, Jillian Rose Reed, Wyclef Jean, Tom Erik Ryen og Martine Egeland.

LES OGSÅ: Julie Bergan: – Jeg legger alt jeg har i musikken

Bebe Rexha. Foto: Angelo Kritkos

MAGASIN: 2minutter med Bebe Rexha på coveret. Foto: Angelo Kritkos