Stadig flere internasjonale designere og motehus tar avstand fra pels. Nå velger også Armani å bli pelsfrie. 

LES OGSÅ: Nytt, norsk motemerke debuterer med gjenbrukt pels

Giorgio Armani: – Et stort steg

– Det er med glede at jeg kan annonsere at Armani-gruppen vil avskaffe bruken av pels i sine kolleksjoner. Teknologiske fremskritt har gitt oss andre alternativer som gjør bruken av pels unødvendig. Med dette tar firmaet et stort steg fremover, noe som reflekterer vår omtanke for både dyrene og miljøet, sier Giorgio Armani i en pressemelding. 

– At Armani som er Italias nest største motehus etter Prada nå endelig etter 40 år tar avstand fra pels er svært gledelig. Dyrevernalliansen takker Armani for å ha tatt dette etiske valget, og vi oppfordrer andre designere til å komme etter, sier Kaja Ringnes Efskind, kommunikasjonsrådgiver i Dyrevernalliansen.

Designertrend

Armani er langt fra det første motehuset som velger å slutte å bruke ekte pels i sine kolleksjoner, men går i fotsporene til blant andre Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Acne og Stella McCartney.

– Stadig flere motemerker blir pelsfrie, nå etterfulgt av et av de mest kjente og ikoniske luksusmerkene i verden. Dette viser at pelsbransjen begynner å miste grepet om motebransjen, og at pels ikke lenger anses som et luksusprodukter, men et produkt av dyreplageri, sier Efskind.

Sier nei til pels

For fem år siden annonserte Oslo Fashion Week at de ville forby pels på catwalken som verdens første pelsfrie moteuke. Stadig flere motekjeder og de fleste motemagasinene i Norge har også vedtatt retningslinjer mot å vise ekte pels.

Men debatten om pelsdyroppdrett går ikke bare høyt her hjemme. Også internasjonalt sier stadig flere nei til pels, og England, Nederland, Australia og Kroatia har alle et forbud mot pelsoppdrett.

– Selv om pelsbransjen febrilsk prøver å holde fasaden om at pels er i motebildet og ikke truet, er vårt klare inntrykk at det er på retur, sier Efskind.

LES OGSÅ: Blogger raser mot pelstrend i mote-Norge