Norske Anna Skavlan (18) var på alles lepper da hun debuterte som modell for det franske motehuset Givenchy under New York Fashion Week. VIXEN har snakket med den ferske modellen om catwalk-debuten, den knallharde modellbransjen og de nye skjønnhetsidealene.

LES OGSÅ: Dette er modellsøskenparet alle snakker om

Er du opptatt av mote bør du få med deg vår portrettserie med menneskene som har kommet seg helt til topps i den norske motebransjen. Sjekk ut intervjuet vi gjorde med Eger-direktør og moteblogger Nina Buzzi herhvorfor PR-sjef Eva Wigert Næss mener motebransjen ikke er som The City og toppblogger Lene Orvik som har designet sin tredje kolleksjon for Bik Bok.

Debuterte for Givenchy

Som om ikke catwalk-debuten for Givenchy under New York Fashion Week var nok, 18-åringen fra Oslo ble ut av 80 modeller valgt ut som en av de ti som skulle bære haute couture for luksusmerket, gikk bildene av Anna med smykkemaske, gigantiske øredobber og en drøm av en kjole verden rundt i kjølvannet av visningen.

Her hjemme var det kusinen Jenny Skavlan som først gjorde mote-Norge oppmerksom på den unge modellspiren da hun postet bildet fra visningen på sin Instagram til flere tusen likes og kommentarer.

Anna er en del av modellstaben til et av Norges ledende modellbyråer, Team Models. Med sine 183 centimeter på strømpelesten vil nok mange kalle henne den fødte modell. Likevel slipper hun ikke unna kritikk i den knallharde modellbransjen, og hun er forsiktig med å rette for mye håp mot modellyrket – på tross av den imponerende catwalk-debuten i en av verdens fremste motehovedsteder.

LES OGSÅ: Endelig er Fam Irvoll tilbake

Les hele vårt intervju med Anna Skavlan under

Fortell om din catwalkdebut for Givenchy?

– Jeg ble oppdaget av Givenchy-designeren Riccardo Tiscis gode venn og kreativt ansvarlig for visningen, kunstneren Marina Abramovic. Jeg møtte henne på en vernisage i Oslo og i etterkant kontaktet hun meg og spurte om jeg hadde mulighet til å komme til New York samme sommer for workshop og casting for visningen. En veldig rett sted, på rett tid-opplevelse. Jeg visste ikke helt hva jeg gikk med på, men etter jeg kom tilbake fra New York fikk jeg beskjed om at Riccardo hadde sett bilder og film av meg og ønsket å ha meg i visningen sin. Jeg tror aldri jeg har blitt så lykkelig over en mail før, sier Anna til VIXEN, som debuterte på catwalken for det franske motehuset.

– Å gå selve visningen er noe av det villeste jeg har vært med på. Følelsen av å være bak scenen med noen av verdens største modeller rundt meg var helt surrealistisk. Dette er ting jeg tidligere bare har sett bilder av, og det å plutselig havne midt opp i det og bli behandlet på lik linje som Candice Swanepoel og Kendall Jenner var veldig stort. Det skal også nevnes at det var en veldig overveldende opplevelse, og jeg merket at det begynte å slite på både kroppen og hodet å ha masse mennesker rundt meg til en hver tid som enten limte krystaller i ansiktet mitt eller sydde på kjolen. Heldigvis ble jeg veldig godt tatt hånd om. Jeg tror egentlig ikke det helt gikk opp for meg før jeg satt på flyet hjem igjen. Da merket jeg nesten at tårene presset på. Det var nok en kombinasjon av at jeg var sliten og lykkelig, og ikke minst tanken på alt skolearbeidet jeg måtte ta igjen etter en uke i New York.

Jeg følte meg mer som en 14 år gammel jente med reggis fanget i kroppen til en 12 år gammel gutt.

Hva lærte du av å gå for et så stort motehus som en av dine første visninger?

– Helt klart hvor mye arbeid som ligger bak å sette opp en slik visning. Akkurat Givenchy sin visning var et ekstremtilfelle, ettersom de hadde flyttet hele kontoret og atelieret fra Paris til New York kun for en 20 minutters visning. Det var så mange mennesker der og alle løp rundt og ropte ting på fransk. Disse menneskene er selve maskineriet bak en slik produksjon, og jeg forstod kjapt at det ikke ville fungert uten dem. De menneskene jeg satte mest pris på å møte, var skredderne som sydde alle antrekkene. Ettersom jeg hadde en haute couture-kjole på, tilbrakte jeg mye tid med to skreddere som er noen av de skjønneste menneskene jeg noen gang har møtt. De dedikerer så mye tid for at kjolen skal bli helt perfekt, og det å se ansiktene deres da jeg hadde den på sammen med krystallmasken var en utrolig flott opplevelse. I tillegg lærte jeg veldig mye om det å jobbe som modell. Jentene jeg møtte der kan gå bortimot 80 visninger på en sesong, og jeg syntes en visning var overveldende. Og uansett hvor mange visninger disse går, er det alltid en kjendis-datter som får oppmerksomheten. Det er en mye mer slitsom jobb en det de fleste tror, uansett hvor banalt det kan høres ut.

LES OGSÅ: Nei da, Cara Delevingne er ikke helt ferdig som modell

Hvordan gikk du frem for å bli modell?

– Jeg ble hovedsakelig oppdaget av fotografen Alexander Norheim da jeg var 14 år. Jeg var sammen med min venninne Iris Lie og hennes storesøster Sophia på en Moods of Norway-visning da Alex kom bort til meg og fortalte at kusinen min hadde vist bilder av meg og at jeg burde komme innom kontorene til Team Models en dag. Iris, som allerede var signert med Team, ble veldig gira på tanken. Jeg derimot følte meg mer som en 14 år gammel jente med reggis fanget i kroppen til en 12 år gammel gutt. Foreldrene mine mente også at jeg var for ung, men da jeg var 16 møtte jeg fotografen Renate Torseth i New York. Det endte med at jeg dro til henne og tok mine aller første bilder som hun sendte videre til Team. Siden det har jeg vært signert der.

Hva er dine tips til unge som ønsker å komme inn i modellbransjen?

– Det sier seg selv at modellbransjen er den mest overfladiske bransjen en kan jobbe i. Enten så har man det som skal til eller ikke. De som booker visninger eller scouter for byråer er brutalt ærlige, og sier ifra om du har skjevt ansikt eller for mye fett rundt knærne. Et godt tips er å ikke ta til seg slike kommentarer. Det spiller absolutt ingen rolle i lengden. Men mitt aller beste tips er å ikke gå inn i det med for høye forventninger. Det er alt for mange jenter som at fått høre utallige ganger at de er pene og burde bli modeller, for så å ligge i arkivet til et byrå i årevis uten å få en eneste jobb. Det er veldig vanskelig å vite om man har det som skal til for å lykkes i denne bransjen. Selv er jeg usikker på om jeg har det, eller om jeg kun var veldig heldig med én jobb.

LES OGSÅ: De er noen av Asias fremste modeller

Men mitt aller beste tips er å ikke gå inn i det med for høye forventninger.

Hva tenker du som modell om at stadig flere designere og motehus går nye veier for å finne modeller, ambassadører og ansikt utad som kan utfordre både kjønnsgrensene og det tradisjonelle skjønnhetsidealet?

– Det synes jeg er veldig positivt. Modellbransjen, og motebransjen generelt, er ofte ansett som noe elitistisk og overlegent, men ved å utfordre det typiske idealet strekket motebransjen seg mye lengre og treffer et enda større publikum. I tillegg, viser det viktigst av alt at skjønnhet ikke er begrenset til feminint utseende, lys, feilfri hud, langt hår og milelange ben. Når Carine Roitfeld setter en jente med regulering på coveret av CR Fashion Book, gir dette tusenvis av jenter selvtilliten til å smile, når transseksuelle Andreja Pejic får coveret av Marie Claire viser det at kjønn ikke lenger er to ulike bokser. Jeg elsket også å følge på moteukene denne sesongen, hvor catwalken var en herlig representasjon av hvordan det er dritkult å se litt rar ut.

For Givenchy gikk du med blant andre Kendall Jenner, som sammen med Gigi Hadid har fått kritikk for å “få det til for lett” fordi familien deres er kjent, hva tenker du om det? Er veien til modelldrømmen annerledes i dag enn den var for ti år siden?

– Helt klart. For fem år siden kunne man skille mellom kjendiser og modeller, og allerede da var det et problem at kjendiser dominerte på forsiden av blader og i kampanjene. I dag er den linjen mye mer uklar. Man kan si Kendall og Gigi er mer “ansikt” enn de er profesjonelle modeller, hvor designere gjerne velger dem til sine visninger eller kampanjer fordi de genererer enorm publisitet. Dette er selvfølgelig positivt for designerne, som kan treffe et mye større publikum, men gjør modellbransjen veldig mye hardere. Nå holder det ikke lengre å ha et godt utseende, man burde også ha et lett gjenkjennelig og stort navn. Formelen for å bli modell i dag er en kombinasjon av å være pen, berømt og å bruke alt for mye tid på sosiale medier. Jeg synes dette er veldig trist, ettersom det er de store navnene som får oppmerksomhet og blir omtalt som sesongens største modeller, når de egentlig går en brøkdel av visningene de mer aktive modellene gjør. Dette er jo lett for meg å si som heter Skavlan til etternavn, men for meg er det viktig å bli anerkjent for å være flink til noe enn å være en del av en kjent familie.

LES OGSÅ: Hva betyr sexy for deg, spør supermodell Joan Smalls

Hvordan var det å gå under Oslo Runway?

– Jeg ble overraskende glad da jeg fikk beskjed om at jeg hadde booket MagMaLou og Holzweiler. Til tross for at jeg har Givenchy til navnet mitt, tar jeg det ikke for gitt å få jobber i Oslo også, og jeg blir like glad hver gang noen har lyst til å bruke meg. Visningene var veldig godt gjennomført og utrolig flotte, så jeg er veldig glad for å ha vært en del av de. På begge visningene hadde jeg tre antrekk, og derfor tre runder på catwalken, i motsetning til Givenchy hvor det var 80 antrekk og 80 modeller. Jeg synes det er overraskende gøy å gå, så jeg satte stor pris på de ekstra rundene. Men det jeg satte mest pris på med hele Oslo Runway var nok å møte tyske Veronika Heilbrunner som stylet Holzweiler-visningen. Jeg ble nesten pinlig ekstatisk over å møte henne, ettersom jeg lenge har ansett henne som en av de aller kuleste i bransjen. Hennes høyde på 186 cm fikk også mine 183 cm til å ikke føles så overveldende. Faktum at Holzweiler fikk akkurat henne til å style kolleksjonen, sammen med det friske, kule og nye opplegget til Oslo Runway viser virkelig at norsk mote er på vei i riktig retning. Det er en utvikling jeg setter enormt pris på å få være en del av.

Jeg elsket også å følge på moteukene denne sesongen, hvor catwalken var en herlig representasjon av hvordan det er dritkult å se litt rar ut.

Sjekk ut bildene fra Oslo Runway her.

Hvordan kombinerer du tenåringslivet med modelldrømmen? 

– Jeg går siste året på Oslo Handelsgym. Utdanning er ekstremt viktig for meg, og jeg setter alltid skole over modellarbeid. På den andre siden jobber jeg ikke nok til at dette har blitt et stort problem, og dersom jeg får en jobb er jeg veldig nøye med å gi beskjed om at jeg må prioritere skolen. Jeg har også veldig fornuftige foreldre. Mamma jobbet selv som modell da hun var ung, og er veldig hjelpsom dersom en tidsklemme dukker opp eller kritiske kommentarer går litt for hardt inn på meg.

LES OGSÅ: Modellbyrået Idol Looks feirer ti år med eget magasin

Dette er jo lett for meg å si som heter Skavlan til etternavn, men for meg er det viktig å bli anerkjent for å være flink til noe enn å være en del av en kjent familie.

Hvilket merke drømmer du å gå for?

– Drømmen er å gå couture-visningen for et av de tradisjonelle, franske motehusene. Hovedsakelig Dior eller Chanel. Prada eller Gucci i Milano hadde også vært en drøm. Ikke kun på grunn av de fantastiske klærne, men også fordi en casting hos en av dem kan definere en hel karriere.

Hvem er dine favorittmodeller?

– Greta Varlese, Leila Goldkuhl, Natalie Westling og Adrienne Jüliger for å nevne noen. Alle disse er helt unike, og gir et bilde av hvordan modeller ikke lengre er det de en gang var. Man skal ikke lenger kun være pen å se på, men ha en edge som skiller dem ut fra mengden, og det er de fire jeg nevnte prakteksempler av. Jeg følger dem også alle nærmest religiøst under moteukene. Greta og Leila ble også begge oppdaget og “oppfostret” av Givenchy designer Riccardo Tisci, og viser hvordan en designer kan definere hele karrieren din. Av norske modeller liker jeg veldig godt Hannah Hansen, som jeg synes fortjener langt mer oppmerksomhet. Sunniva Tufte har også noe helt spesielt over seg, og jeg tror hun kommer til å nå veldig langt.

– Drømmen er å gå couture-visningen for et av de tradisjonelle, franske motehusene.

Hvor er du om fem år?

– Om fem år studerer jeg forhåpentligvis journalistikk og engelsk i Chicago eller New York. Helst gjør jeg dette allerede neste høst. Det å jobbe som modell har aldri vært en stor drøm for meg, men jeg ruger på tanken om å satse etter sommeren og jobbe i et år.

LES OGSÅ: Ruth Bell er modellen alle snakker om

anna-skavlan-for-givenchy

PÅ CATWALKEN: Anna Skavlan på catwalken for Givenchy under New York Fashion Week. Foto: @jennyskavlan/Instagram.

CLOSE UP: Krystallmasken Anna Skavlan bar under Givenchy-visningen.

CLOSE UP: Krystallmasken Anna Skavlan bar under Givenchy-visningen. Foto: @stormpedersen/Instagram.

Foto: Alexander Norheim.

OSLO RUNWAY: Anna Skavlan for MagMaLou. Foto: Alexander Norheim.

Foto: Alexander Norheim.

OSLO RUNWAY: Anna Skavlan i MagMaLou. Foto: Alexander Norheim.

Foto: Alexander Norheim.

OSLO RUNWAY: Anna Skavlan for Holzweiler under Oslo Runway, stylet av Veronika Heilbrunner. Foto: Alexander Norheim.