Riccovero feirer 80 år på det norske motemarkedet. VIXEN tok en prat med grunnleggeren av det norske designmerket.

LES OGSÅ: F5 feirer fem år med norsk mote

Riccovero

VED RORET: Ekteparet Finn Einar og Kjersti Kvamme står bak merkevaren Riccovero.

Historien om Riccovero startet i den lille bygda Olden i Sogn og Fjordane. Einar Kvamme startet sin skredderpraksis allerede i 1936. I 70-årene utviklet hans sønn, Jan, konfeksjonsbedriften før skredderarven fikk en ny dimensjon da Einars sønnesønn Finn Einar introduserte fasjonable dresser på det norske markedet. I 1986 ble Riccovero etablert, og i 2002 kom også Riccovero Woman på banen med Kjersti Kvamme som hoveddesigner. I dag består både dame- og herrekolleksjonene av konfeksjon, fritidsklær, sko og tilbehør – fortsatt med ekteparet Kvamme ved roret.

– Det viktigste for oss er å levere gode, tidsaktuelle produkter. Med skredderarven som grunnsten, blir det selvsagt for oss å fokusere på godt håndverk og god passform. Det interessante er at klassiske produkter og ikke minst konfeksjon og godt håndverk føles som om det er mer aktuelt enn noen gang, sier Finn Einar til VIXEN.

I år kan Riccovero feire 80 år på det norske motemarkedet. Det gjør det med en eksklusiv motevisning i august med moteredaktører, bloggere, stylister, it-girls og streetstylefotografer på gjestelista.

– Vi er stolte over å ha videreført skredderarven på en god måte, og i år markerer vi 80 år i bransjen med motevisning 18.august.

Uten å røpe for mye – kan du fortelle noe om visningen?

– Vi ønsker å presentere våren 2017 i en ren og enkel atmosfære. Lokalene og rammen vi har valgt passer perfekt til dette. Vi ønsker å videreutvikle den arven vi har – hele tiden gjøre det bedre, hele tiden følge svingningene og bygge dette på vår plattform og skredderhistorie.

LES OGSÅ: FWSS er det norske motemerket alle snakker om

Tidligere i år ble det kjent at den norske toppmodellen og Top Model-programlederen Siri Tollerød, som har jobbet for internasjonale motehus som Chanel, Dior og Alexander Wang, er ansikt utad for Riccoveros sommerkampanje. Kolleksjonen henter inpirasjon fra Barcelona og byens mange sider – alt fra sjarmerende smågater og avslappende dager på stranden, til pulserende storbyliv med utallige klubber og trendy restauranter.

– Min opplevelse av shooten var utelukkende positiv! Det var profesjonelle og kreative mennesker å jobbe med, og ikke minst et veldig hyggelig team. Positivitet på settet er viktig for meg når jeg er på en shoot, og det var absolutt tilfelle med Riccovero-teamet, sa Siri om shooten tidligere i år. 

VIXEN livestreamer fra Riccovero-visningen. Følg med på vixen.no for oppdateringer fra visningen 18.august.

LES OGSÅ: Høyer åpner butikk i Tromsø

_DM39280

_DM39284

_DM39258 _DM39270 _DM39225 Riccovero_fw16_72dpi_RGB_020  Riccovero_fw16_72dpi_RGB_018 Riccovero_fw16_72dpi_RGB_065 Riccovero_fw16_72dpi_RGB_019