På begynnelsen av året snakket VIXEN med et knippe motepersonligheter om deres forventninger til moteåret 2016. Et halvt år er allerede gått – og vi har snakket med seks moteeksperter om moteåret så langt, og ikke minst deres forventninger til resten av året.

Er du opptatt av norsk mote bør du få med deg vår portrettserie med menneskene som har kommet seg helt til topps i den norske motebransjen – få moteblogger og Eger-direktør Nina Buzzis beste tips til hvordan du når helt til topps i motebransjenhvorfor PR-sjef Eva Wigert Næss mener motebransjen ikke er som The City, toppblogger Lene Orvik som har designet sin tredje kolleksjon for Bik Bok, Anette Haga som har gjort karriere ut av motebloggen og Norges nye modellyndling Anna Skavlan om den tøffe modellbransjen.

Elise By Olsen, Recens Paper-redaktør

Elise By Olsen

ENDRINGER: Recens-redaktør Elise By Olsen ser frem til å se endringne i motebransjen. Foto: Maria Pasenau

Hva har vært den største norske moteopplevelsen så langt? 

– Trolig vårens Oslo Runway.

Hva med internasjonalt? 

– Definitivt “#matchmadeinhell – The Runway” som foregikk i Helsinki i slutten av mai. Unge talenter innenfor design, fra både Asia og Europa, tok over Helsinki Airport og lagde et moteshow på et helt nytt nivå – i fly og på rullebanen. Initiativtaker Tuomas Laitinen, som også er foreleser ved universitetet Aalto i Helsinki og moteredaktør i SSAW Magazine, gjorde Helsinki om til en motemetropol på én uke, ved å invitere deisgnere, stylister, modeller, presse og andre relevante motepersonligheter til å samles midtveis mellom Asia og Europa. Jeg er fascinert og imponert over arbeidet Tuomas og FinAir har gjort for å samle dagens progressive og nytenkende pionerer i den internasjonale motebransjen.

Hva ser du mest frem til i siste halvår av 2016? 

– Jeg ser frem til å se de revolusjonerende endringene Burberry og Vetements vil innføre, i forhold til færre og “season-independent” kolleksjoner årlig. Jeg tror det vil bidra til en mer etisk moteindustri, i forhold til fast-fashion produksjon, men også at merker som innfører endringene vil oppnå en mer direkte kontakt mot kjøperne. I tillegg skjer det veldig mye spennende her i Norge. På skoler som KHIO og utenfor vokser det frem talenter innenfor mange kreative disipliner som får slippe til. Det skjer mye med butikker som F5, YME, Pepper og Nr.9, Louis Vuitton har åpnet stor, ny butikk i Oslo og flere store merker etablerer seg her i Norge. I tillegg bidrar andre arrangementer og initiativer som Uncontaminated festivalen, Oslo Runway og det som arrangeres selvstendig, til å skape en kultur og en bevegelse for mote her. Det er spennende og veldig lovende!

Hvilke motebegivenheter blir de største? 

– Det er så vanskelig å forutsi med et samfunn og en bransje som er i konstant endring.

LES OGSÅ: Se de norske fashionistaenes beste Insta-antrekk fra København

Daniel Bratterud, blogger og moteansvarlig i Side3

Daniel Bratterud

IN-SEASON: Moteredaktør i Side3 og blogger Daniel Bratterud tror flere motehus vil vise in-season de kommende sesongene. Foto: Privat.

Hva var den største norske moteopplevelsen så langt? 

– Den største moteopplevelsen på norsk jord var nok Oslo Runway i Operaen. Det var proft, effektivt, oversiktlig og ikke minst kreativt. Her overgikk de seg selv, og la lista høyt for neste sesong. Det var også et høydepunkt at Tom Wood annonserte at de skulle starte med klær.

Og hva med internasjonalt? 

– Internasjonalt vil jeg si da flere designere, med Burberry, Tom Ford og Vetements i front, kunngjorde at de ville flytte moteshowene sine til “in-season”, og dermed legge kolleksjonene ut for salg umiddelbart etter runway-showet. Dette kommer nok til å ha store, globale ringvirkninger.

Hva ser du mest frem til i siste halvår av 2016? 

– Jeg skrev akkurat en grad om det nye motesystemet, så for meg blir det spennende å se på utviklingen til de store generelt, spesielt på digitale arenaer. Vi snakker om enorme forandringer i showmodellen fra og med AW16, så jeg er veldig spent på å se hvordan de blir tatt imot når de implementeres.

Hvilke motebegivenheter blir de største? 

– For min egen del på det bli herreukene. Med det nye showsystemet som iverksettes nå, og sammenslåingen av herre- og kvinnekolleksjonene, kan det fort være at dette blir de siste Men’s Fashion Weeks vi ser, i alle fall på en stund. Ellers tror jeg Gigi Hadid x Tommy Hilfiger blir en stor snakkis, og selvsagt gleder jeg meg til Anthony Vaccarellos første kolleksjon for YSL, for SS17.

LES OGSÅ: Dette mener norske motepersonligheter om Oslo Runway

Silje Pedersen, blogger og moteekspert

Silje Pedersen

OSLO-SKRYT: Moteekspert og blogger Silje Pedersen ser frem til høstens Oslo Runway. Foto: Privat.

Hva har vært den største norske moteopplevelsen så langt?

– Oslo Runway er på vei til å bli vår motearena og vindu utad. Det at både streetstyle-fotografer og redaktører for italienske Vogue, Vanity Fair og Getty Images velger å komme til Norge for å dokumentere norsk mote etter bare kun et par sesonger, sier mye om en stor vekst. Allikevel er det en lang vei å gå før vi er på samme nivå som Danmark og Sverige. Noe av utfordringen ligger i å løfte frem norske designere som har internasjonalt potensiale. I tillegg til Oslo Runway, vil jeg også trekke frem Esmod sin avgangsvisning, der flere av studentene viste stort potensiale.

Hva med internasjonalt?

– Nå er det snart tid for moteukene igjen og siden det er flere store motehus som har hatt utskiftninger dette året, blir det spennende å se hva som kommer. Demna Gvasalia sin første visning for Balenciaga imponerte stort, med å bevare motehusets essens samtidig som å løfte designen videre med sin tolkning av street couture i februar. Her blir det spennende å se fortsettelsen! Vi begynner også endelig å se et større skifte på catwalken. Nå handler det ikke kun lenger om de yngste og tynneste modellene og vi får håpe at vi får se en enda større variasjon videre. H&M ledet an i Paris i mars med sin AW16-kolleksjon, der en god variasjon av både unge, eldre, ulik hudfarge og plus size-modeller var å se på catwalken.

Hva ser du frem til videre?

– Det at flere norske designere gjør seg bemerket internasjonalt, er veldig spennende. Jeg har stor tro på norske designere som velger å satse på bærekraftig mote og tenker langsiktig i forhold til marked, kunder og produksjon. Designeren Elisabeth Stray Pedersen er en av de som imponerte mest under Oslo Runway i februar. Visningen var veldig inspirerende og ikke minst bestod den av meget brukervennlige plagg. Flere av plaggene har senere blitt en snakkis utenfor landegrensene. Ved å satse på klær med tidløs eleganse og god kvalitet ønsker designeren å lage plagg som folk liker og vil ta vare på. Det er også spennende å følge med på Holzweiler, som har hatt en eventyrlig vekst og utvikling så langt. Vi har endelig begynt å se at mange av de store butikk-kjedene samt individuelle norske designere satser mye sterkere på bærekraftig mote. Veien er lang å gå, men når store aktører leder, kommer mange etter. Håpet er at også forbrukerne etterhvert vil bli enda mer opplyst og kresne i sine valg. Både store aktører og forbruker må tenke langsiktig for å spare miljøet. Dette er en av motebransjens største utfordringer videre. 

Hvilke motebegivenheter blir de største? 

– Ryktene svirret lenge om hvem som skulle ta over tronen etter Hedi Slimane da det ble kjent at Saint Laurent skulle få en ny designer. Slimane gjorde mye for å løfte det franske motehuset, til både glede og ergelse for mange. Jeg gleder meg veldig til å se hans etterfølger Anthony Vaccarellos første kolleksjon for motehuset i oktober. Satser på at han tilfører motehuset en enda mer sexy look enn sin forgjenger, dog med med sitt helt eget særpreg. Det ser heller ikke ut til at designer-kolleksjonene har mistet sin appeal. Balmain-hysteriet nådde nye høyder i fjor og selv om jeg ikke tror dette samarbeidet har helt den samme effekten, så tror jeg mange kommer til å stå i kø for å sikre seg plagg når H&M slipper sitt samarbeid med Kenzo i november.

LES OGSÅ: Disse designerne skal vise under Oslo Runway

Ida Elise Eide Einarsdóttir, VIXEN-redaktør

Ida Elise Eide Einarsdóttir

NORSK MOTE: VIXEN-redaktør Ida Elise Eide Einarsdóttir har troen på norsk mote i 2016. Foto: Privat.

Hva har vært den største norske moteopplevelsen så langt? 

– Utvilsomt Oslo Runway. Jeg har sagt det før, og jeg er bare glad for å kunne si det igjen; Oslo Runway har virkelig fått det til. Ikke bare har vi fått en ny, norsk moteuke å være stolt av og som er representativ for hele den norske motebransjen med både etablerte designere og mer up and coming navn på plakaten, men vi har fått en institusjon som jobber mot å samle mote-Norge. Jeg kalte det et hårete mål, men jammen er de ikke i ferd med å nå det, nå sist ved å samle en rekke high end-motevarehus, et samarbeid som skal fortsette også denne sesongen. Og det er ikke bare her hjemme Oslo Runway får oppmerksomhet, også internasjonal motepresse og streetstylefotografer har fått øynene opp for mote-Norge.

Hva med internasjonalt? 

– Fjoråret var jo det store året for designer-exits. Etter første halvår av 2016 å dømme er det ingenting som tyder på at trenden er i ferd med å snu, og stadig flere motehus må se seg om etter nye kreative sjefer. Det byr så klart også på spennende overganger, for ikke å snakke om at det går hett for seg på ryktebørsen. Rykter viser seg imidlertid gjerne å stemme, som når Raf Simons nå går til Calvin Klein. Eller da Bouchra Jarrar gikk til Lanvin etter Alber Elbaz. Ellers var Match made in HEL helt sinnsykt Tre tusen meter catwalk, syv designere fra to kontinenter og inviterte gjester fra hele verden var på plass for å overvære en motevisning midt ute på rullebanen på flyplassen i Helsinki. Jeg var så heldig å få være der!

Hva ser du frem til videre? 

– Det blir spennende å se hvordan Anthony Vaccarello gjør det hos Saint Laurent. Det er vel knapt noen hemmelighet at han har store sko å fylle etter Hedi Slimane. Generelt tror jeg, som jeg nevnte tidligere, at det også dette halvåret vil være store omrokkeringer hos de store motehusene, ikke bare når det kommer til designer exits, men også i forhold til produksjon, markedsføring og presse. Vi står helt klart ovenfor et paradigmeskifte i motebransjen, og har nok bare sett begynnelsen på motehusenes fusjonering av linjer, visninger i sesong og andre måter å lukke gapet mellom runway og retail på. Jeg ser også frem til å følge unge, lovende norske designere videre, blant annet gjennom Bik Bok og Oslo Runways motepris Bik Bok Runway Awards som skal gå av stabelen i forbindelse med høstens Oslo Runway, men også gjennom F5-kollektivet. Gjennom to sesonger har de vist norske merker i New York, i tillegg til å være tilstede på messene under moteuka i København. I våres viste de for første gang under Oslo Runway med F5 Concept Store som arena. Det var en av moteukas kanskje mest spennende visninger med Arct., GRAA, AÙMA og stjerneskuddet Christina Ledang i én visning. Denne høsten gjentar de suksessen med off schedule-visninger under Oslo Runway. Butikken får dessuten nye lokaler i Prinsens gate med flere nye tilskudd til varepakka. De tre gutta bak fortjener virkelig all honnør, og jeg gleder meg til å sjekke ut den nye butikken når den åpner i september.

Hvilke motebegivenheter blir de største? 

– Her hjemme blir det Oslo Runway. Vi slapp nettopp programmet på VIXEN og det er større og mer omfattende enn noengang med on og off schedule-visninger og eventer, noen er også åpne for publikum. Det er en positiv utvikling. Vi har mye å lære av for eksempel Copenhagen Fashion Week som har en egen motefestival for publikum med motevisninger, eventer og happenings rundt om i byen under moteuka. Kanskje dette kan være starten på noe slikt her hjemme?

LES OGSÅ: Bik Bok og Runway lanserer motepris og dette er de nominerte

Alexandra Sætran, motejournalist og stylist

Alexandra Sætran

OSLO RUNWAY: Motejournalist Alexandra Sætran ser frem til den nye, norske moteuka. Foto: Privat.

Hva har vært den største norske moteopplevelsen så langt? 

– Det var utrolig gøy å ankomme Operaen i februar og se hva Oslo Runway hadde å by på. Ekstra stas var det at arrangementet fikk såpass mye oppmerksomhet utenfor Norges grenser. Det er skape synlighet rundt norske merker er ekstremt viktig og kan gjøre underverker for senere muligheter. En av de beste visningene for meg personlig var Admir Batlak, og jeg gleder meg til å se hans nye visning nå i august.

Hva med internasjonalt? 

– Sirkuset både utenfor og innenfor visningen til Burberry og Christopher Bailey i London. Motehuset, med flere, gjør store endringer når det kommer til sesongene, og miksen mellom dame- og herrekolleksjoner. Det å få se en av de første visningene der man kunne finne klærne i butikk noen uker senere var stas – og ikke minst inspirerende. Moods of Norway var en av de første i Norge som hoppet på denne trenden, og det vil bli morsomt å se om flere velger samme vei.

Hva ser du frem til videre? 

– Det er vanskelig å ikke nevne Oslo Runway som går av stabelen 23. august. Uken i Oslo byr på utrolig mye spennende denne sesongen. Jeg gleder meg spesielt til Bik Bok Awards, som er nytt i år, samt visningen til F5-kollektivet – de kan å overraske.

Hvilke motebegivenheter blir de største? 

– På et internasjonalt nivå gleder jeg meg til å se hvor mange designere som faktisk slår sammen dame- og herrevisningene – og hva dette gjør for bransjen på sikt. Noen mener det betyr slutten for moteukene for menn, mens andre vender ryggen til og mener fortsatt det gamle systemet er gyldig. Teknologien endrer stadig måten industrien tenker og handler på. Hva det betyr får fremtiden vise.

LES OGSÅ: Admir Batlak med pop up-visning til folket

Madeleine Holth, motejournalist

Madeleine Holth

EKSTREM FASHION: Motejournalist Madeleine Holth tror ikke Vetements-viben er i ferd med å dø ut riktig enda. Foto: Privat. 

Hva var den største moteopplevelsen så langt?

– Når det kommer til moteopplevelser vil jeg si Beate Godager på F5 var sykt bra. Elsket hele kolleksjonen.

Hva med internasjonalt?

– Internasjonalt vil jeg si at nykommere som ALYX og Y/Project har åpnet øynene mine en del. Hele den kjønnsnøytrale viben er hva jeg liker akkurat nå.

Hva ser du mest frem til i siste halvår av 2016?

– Ny sesong, nye muligheter. Blir spennende å se hvem som velger å samarbeide med hvem.

Hvilke motebegivenheter blir de største? 

– Tror vi kommer til å se mye spennende fra Berlin og Øst-Europa. Hele Gosha, Vetements-viben er ikke i nærheten av å dø ut og jeg tror vi kommer til å se mer ekstrem fashion, i motsetning til det samme gamle.

LES OGSÅ: Her er høydepunktene fra Copenhagen Fashion Week