Retro fyller 30 år, og feirer med en rekke samarbeid med norske motemerker.

LES OGSÅ: Femårsjubileum for norske Kashmina

Holzweiler, Tom Wood, Cala Jade, Varsity og Livid er merkene som lanserer samarbeid med Retro.

Først ut var Tom Wood, som i år blant annet har lansert samarbeid med multikunstner John André Hanøy, åpnet sin første konspetbutikk i Oslo, lansert unik capsule-kolleksjon og gjort samarbeid med Colette Paris. Kolleksjonen består av to ringer The Cushion og The Oval med sort marmorsten, nummerert og gravert.

Nå slippes Holzweilers bidrag, som blant annet består av en bursdagsgenser og et silkeskjerf i samarbeid med den trønderske kunstneren Ståle Gerhardsen. 

– Jeg har drodlet en del rundt tematikken å ha bursdag, og har landet på at jeg vil lage motivet Birthday Suit, forteller Ståle om collegegenseren som spiller på nettopp det å ha bursdag – med en god dose humor.

– Vi er jo alle født nakne i våre helt egne birthday suits.

I tillegg til genseren har Holzweiler også laget et silkeskjerf med samme print som genseren, og to lammeullskjerf til herre.

– Jeg hadde lyst til å fylle genseren med naive fashionnudister. Deretter har jeg brukt broderi til å sensuere og utheve enkelte områder. Mote møter kunst møter humor.

Om samarbeidet sier Susanne Holzweiler, designer og gründer i Holzweiler følgende:

– Det var veldig naturlig for oss å være med på denne feiringen da Retro er en unik aktør i retail-Norge og er en viktig partner for Holzweiler. Det å kombinere kunsten i designen har alltid vært et fokus for Holzweiler, noe vi også har kommunisert gjennom våre visninger i blant annet Malersalen i Operaen og den seneste i Ekely, Edvard Munch sitt atelier på Skøyen. Ståle Gerhardsen er en kunstner vi har beundret lenge, og det å kombinere hans humoristiske uttrykk med Holzweiler sin kvalitet og design ble en perfekt match. 

Alle Retro-samarbeidene kommer i et begrenset opplag, og vil bli solgt både i butikk og online.