Denne uken kunne australske UGG avsløre at de til høsten slipper sin største skokolleksjon noensinne. Se bildene fra den nye kampanjen og døm selv hvorvidt UGGs plutselig har gått fra å være not til hot. 

LES OGSÅ: Nå kommer dette luksusmerket endelig til Norge

Å lansere sin største kolleksjon noensinne må være et tegn på at ting går bra, men hva skjedde egentlig med UGG – skoen som alle elsker å hate? Kanskje det samme som hos Birkenstock, som tidligere denne måneden arrangerte visning og fest i Paris sin Tuileries-hage under Paris Fashion Week. Et tegn på at den 242 (!) år gamle helseskoen for alvor har tredd inn i motebransjen?

Begrepet anti-fashion har vært på alles lepper den siste tiden, og artister og motepersonligheter har kastet seg på, ironisk nok, trenden. For hva har egentlig Birkenstocks og UGG til sammen? Jo, de ble tidligere sett på som alt annet enn moteriktig. Men prøver de egentlig å være en del av moteverden? Til Vogue uttalte Birkenstock sin CEO at “vi prøver ikke å være med på arenaen til de store motemerkene”, til tross for at de valgte å sette visningen sin til selveste Paris Fashion Week.

Motejournalist Madeleine Holth sier UGGs for hennes del ikke faller under kategorien innafor, eller at kjendisstilen nødvendigvis faller under anti-fashion.

– Fordi de lanserer en stor kolleksjon betyr ikke dette at det nødvendigvis får veldig bra med merket. Vi så at Juicy Couture som også kan klassifiseres under kjendisstilen gikk konkurs og måtte stenge ned alt som var av butikker. Jeg har kanskje en liten følelse av at dette er et siste forsøk på å gjenskape “hypen” bak merket. Blir spennende å se uansett, sier Madeleine til VIXEN. 

Hun viste selv kleskolleksjon i samarbeid med Aùma under Oslo Runway, og her kan du lese intervjuet vi gjorde med Madeleine om at hun ikke vil betegnes som klesdesigner.

– Uttafor har alltid vært innafor i min bok, men UGGs er for meg litt for farfetched for min smak. De er digge å ha på bena og varme. Jeg tror bare dessverre at vi har funnet merker nå som leverer bedre, fetere og kulere ting enn “throwback til 2003”. 

Skribent og blogger Maja Hattvang om hva det er som har ført de praktiske og tidligere mote-avviste merkene inn i varmen igjen.

– Jeg tror ikke det har noe med normcore å gjøre, men heller tilbakekomsten av 2003-mote og Paris Hilton-stil, gjennom Insta-kontoer som @shesvague og The Bling Ring typ. Små pyntete vesker, trange partytopper, velourtopper og uggs – kjendisstilen, sier Maja til VIXEN.

– Det eneste jeg ville som tenåring var å distansere meg fra jenter i Juicy-dress og Uggs, men jeg har egentlig alltid følt en dragning mot sistnevnte. De har helt klart noe ved seg, noe ikonisk. Uggs har kanskje aldri vært helt ute, i motsetning til Birkenstocks.

Det er heller ikke bare de klassiske vinterskoene UGG har å by på, i AW17-kolleksjonen finner du også tøfler, gummistøvler, støvletter og sneakers, der stikkord for kolleskjonen er dristig, provoserende, sensuell, varm og ikonisk.

Se de nye kampanjebildene og bedøm selv; 

UGG UGG UGG UGG UGG UGG UGG