Oslo Runway er like om hjørnet, og vi er klare for tre fulle dager med visninger. På programmet står både etablerte designere som har vært med helt siden starten, nykommere som er med for første gang og noen gjengangere, som for eksempel Tom Wood som viser for andre sesong på rad under den nye, norske moteuka. 

LES OGSÅ: Sommerpraten: Tom Wood-Mona: – Når noe stemmer så stemmer det

Det skorter ikke på nyheter fra Tom Wood. For knapt ett år siden lanserte de sin første konseptbutikk i Oslo. Siden har de kommet med en rekke kolleksjoner, blant dem en unik capsule-kolleksjon med ringer inspirert av apens år, et samarbeid med colette paris, som nylig annonserte at de lukker dørene etter 20 år, deres første solbrillekolleksjon i samarbeid med solbrille- og brilleguruen Tommy O´Gara og nå nylig deres første denimprosjekt bestående av to kolleksjoner i tillegg til høstkolleksjonen som ble vist under vårens Oslo Runway som også var merkets debut under den nye. norske moteuka.

Til uka er det på’n igjen – denne gangen med visning på Salt. Vi tok en prat med grunnlegger og kreativ leder Mona Jensen.

Med AW17-kolleksjonen har vi funnet vårt DNA, sa dere. Hva med SS18?

– SS18 er en fortsettelse på denimreisen vår, men med noe mer urbane og street-relaterte innslag.

Så denim får med andre ord en stor plass også i den nye kolleksjonen?

– Denim har en sentral plass i SS18-kolleksjonen, og er noe vi også nå jobber med for AW18. Det er et utrolig inspirerende materiale å jobbe med!

Fortell litt om visningen; kolleksjonen, selvsagt – men også styling og modeller?

– Ah, litt må jo være en overraskelse, men jeg kan røpe at vi skal ha en visning med både dame- og herremodeller, som sist gang. Vi har funnet en superfin crowd som skal gå visningen, sterke modeller med attitude. Vi prøver å ikke overstyle, men beholde en ekte look som representerer merkevaren Tom Wood og det vi står for.

Dere viser for andre gang under Oslo Runway – hva lærte dere av debuten sist, og hva blir eventuelt annerledes denne gangen?

– Vi lærte mye forrige runde, og har gjort en del grep som aller mest handler om forarbeidet og riggen under selve showet. Utover det viser vi faktisk utendørs denne gangen!

Hva betyr Oslo Runway for dere – og for norske designere og norsk mote generelt?

– Oslo Runway er en super ramme for å få vist frem alt det spennende vi jobber med i mote-Norge om dagen. De er flinke til å jobbe inn mot pressen – både i Norge og i utlandet, noe som så klart betyr mye for å få vist frem det vi gjør til mange flere. De er profesjonelle, og jobber aktivt for å få til best mulig shows, en schedule som går på minuttet – og de er flinke til å forstå hva som skal til for å bidra mest mulig inn mot de ulike brands som er med.

Det er ikke bare her hjemme dere satser, men også internasjonalt – blant annet i Japan. Hvorfor er den internasjonale satsingen så viktig og riktig for Tom Wood akkurat nå?

– Hjemmemarkedet kommer alltid til å være viktig, og har alltid vært viktig for oss, men Norge og Skandinavia er ikke så store markeder totalt sett. Derfor har det alltid vært en ambisjon å nå ut internasjonalt, noe vi har jobbet hardt med siden lanseringen av Tom Wood. I Japan opplever vi akkurat nå en helt fantastisk respons, og signerte i sommer en viktig distribusjonsavtale som gjør at vi kan satse enda sterkere i tiden fremover.