Oslo Runway er like om hjørnet, og vi er klare for tre fulle dager med visninger. På programmet står både etablerte designere som har vært med helt siden starten og nykommere som er med for første gang, som MAYOW med Hamza Mayow og Tonje Nesset ved roret. 

LES OGSÅ: Oslo Runway med mote til folket

I forkant av Oslo Runway tar vi en prat med designerne som viser i løpet av de tre dagene – se intervjuet vi gjorde med Maud og Fram, som tyvstartet med samarbeidsvisning i kulturkirken JakobTom Wood som er klar for sin andre runde Oslo RunwayLine of Oslo som sier det er viktig å støtte opp under norsk designbyTiMo som den siste tiden har hatt en internasjonal oppturIBEN som har lagt visningen til Deichmanske bibliotek og Kjell Nordström, kjent som Baron von Bulldog, som har designet sin første kvinnekolleksjon.

Mayow

OSLO RUNWAY-DEBUT: Tonje Nesset og Hamza Mayow er klar for sin første visning under den nye, norske moteuka. Foto: Privat

– Det er ikke lenge siden vi lanserte MAYOW, så det er riktig av begge parter å gå inn i et samarbeid først nå. For oss har det vært viktig å vise at vårt lille team kan stå på egne bein i startfasen, noe vi føler vi har klart bra. Nå dytter Oslo Runway oss lenger frem.

Hvorfor er det viktig, eventuelt ikke viktig, med en egen norsk moteuke? 

– Hvis norsk mote vil utmerke seg i bransjen på verdensbasis er det veldig viktig med et slikt initiativ som Oslo Runway. Det er en plattform for både etablerte brands, og brands som oss. Vi er fortsatt i fasen hvor vi jobber oss oppover og vil nå ut internasjonalt. Oslo Runway åpner dører for nye og etablerte aktører og gir oss en plattform hvor vi kan vise både Norge og resten av verden at vi kan vi også. Moteuka er veldig viktig og må bare fortsette å vokse!

Hva har det å si for dere som et relativt ungt merke å ha en visningsplattform?

– Vi er utrolig stolte av å kunne vise oss frem på en felles arena sammen med resten av mote Norge. MAYOW ble lansert i Desember 2015 og det har gått fort frem til nå. Vi har nådd ut til mange under våre egne visninger, men det å vise under Oslo Runway gir oss en større plattform der vi kan nå ut til enda flere. Det er kult at Oslo Runway viser at de har troa på oss og i tillegg gi oss det siste showet onsdag kveld.

Hvordan har de første årene etter oppstarten vært? 

– Lærerike, på godt og vondt! Vi er inn i vårt andre år nå med to visninger bak oss og kan ikke si annet enn at mottagelsen har vært helt utrolig. Folk ønsker virkelig å hjelpe oss opp og frem. Vi har lagt mye tid i å få alt slik vil ønsker å ha det, og har derfor ikke stresset med å få klærne ut. Nå er vi i en god flyt hvor vi bare ser fremover, og vi er klare for å starte salget av MAYOW i høst.

Influencere har fått en stadig større posisjon i motebransjen, hvordan ser dere på dette? 

– Det er alt for mange der ute som kun har som mål å bli insta-famous. Shout-out til de som faktisk bruker posisjonen sin til å gjøre noe annerledes og nytt, viser nye måter å tenke og utføre ting på. Vi har selv flydd inn en stor influensers fra Paris, Robert Gregory, til showet vårt, så vi ser selvfølgelig på de som en stor og viktig del av bransjen. De har en helt egen påvirkningsevne som har kommet for å bli og det er utrolig fett at du kan få sjansen til å gjøre det du vil så lenge du jobber hardt nok for det på riktig måte.

Streetwear er mer og mer i vinden om dagen, og har for alvor blitt en del av motebildet – hva ahr det å si for deres merke? 

– Streetwear-hypen med tracksuits, heftig sneakergame og massive print tok helt av og det virker som om den alt for lett ble den nye definisjonen på streetstyle for de fleste og et must for veldig mange. For oss kan streetstyle være så mye. Det er de med en tydelig personlig og særegen stil som virkelig klarer å uttrykke seg gjennom klær og mote. De følger ikke hypen og trendene slavisk. Det er der MAYOW skal ligge. Tidløst, både for den unge urbane som for den mer voksne og elegante.

– Det gjør at vi må jobbe enda hardere med å få produktene våre på markedet da vi ikke ønsker å følge den trenden, og folk veldig lett blir til flokkdyr når det kommer til måten å kle seg på. Det er tross alt denne trenden som herjer motebildet for tiden, så vi må bare pushe oss selv litt ekstra når det kommer til å uttrykke seg gjennom design for å vise folk at mote er så mye mer enn det.