I år som tidligere år er det publikum som nominerer til VIXEN Influencer Awards. Deretter er det opp til juryen å finne frem til semifinalistene. Her kan du bli bedre kjent med årets jurymedlemmer, og lese mer om hvordan de jobber.

Årets jury består av:

Astrid Valen-Utvik (juryleder) er siviløkonom fra NHH og var blant de første i landet som startet kommunikasjonsbyrå innen sosiale medier, Valen-Utvik AS, i 2009. Astrid er en tydelig stemme i fagmiljøet rundt sosiale medier og startet å blogge tilbake i 2005. I 2012 ble hun kåret til en av Norges mektigste kvinner innen sosiale media og kommunikasjon. I 2017 ble hun kåret til årets sosiale medie-personlighet under Social Media Days.

Ingeborg Senneset er journalist i Aftenposten, styremedlem i Norsk PEN, forfatter, utdannet sykepleier, meddommer i Oslo Tingrett, samfunnsdebattant og foredragsholder. Hun har markert seg innen kritisk tenkning, alternativ medisin, religion, psykiatri, tortur og menneskerettigheter.

Thomas Moen har jobbet med blogging siden 2001, og har en pioner innen blogg og influencerbransjen siden den tid. I dag driver han selskapet Jab Jab Academy som hjelper bedrifter å lykkes på Facebook.

Camilla Kim Kielland er kommunikasjonsdirektør i Schibsted Media. Hun har 13 års erfaring som konsulent/rådgiver fra ulike PR-, kommunikasjons- og reklamebyråer, alle i oppstarts- og/eller sterk vekstfase. Hun var med på å grunnlegge Trigger i 2010, har erfaring fra et bredt spekter av bransjer innen selskapskommunikasjon, krisekommunikasjon og markedsførings-PR og var gjennom Trigger tidlig ute med å jobbe med influencere. Utover solid byråerfaring står NRK også på arbeidsgiverlisten.

Gunnar Stavrum er publisher i Nettavisen, og er også meningsblogger selv.  Nettavisen eide tidligere blogg.no, men det ble solgt til Egmont ved forrige årsskifte. Han er mangeårig økonomiredaktør i Kapital og Dagens Næringsliv, før han havnet på nettet via jobben i TV 2. I tillegg har han skrevet syv bøker, blant annet om Kjell Inge Røkke og Petter Stordalen.

Dette er løpet:

Det er publikum som nominerer til VIXEN Influencer Awards. Nominasjonene stenger 1. desember. Merk at det i år kun er mulig å nominere samme person én gang per kategori. (Kun én stemme blir tellende)

Topp 50 nominasjoner i hver kategori går videre til juryens vurdering. Juryen kan legge til inntil fem «jokere» i hver kategori. Juryen arbeider etter bestemte kriterier som du kan lese mer om under, og finner frem til inntil 15 semifinalister i hver kategori.

Semifinalistene slippes i løpet av desember. Deretter kan publikum stemme i utvalgte kategorier; mote, beauty, livsstil, interiør, mat, trening, helse og underholdning (ny). Merk at du kun kan stemme én gang per kategori. Publikums stemmer teller 40 prosent mot juryens 60 prosent i disse kategoriene.

Merk at Folkets favoritt er en ren publikumskategori, og juryen har ingenting å gjøre med denne kategorien. 

Folkets favoritt er brukerbestemt fra nominasjonene starter til prisen deles ut, og vinneren er utelukkende den som får flest stemmer.

I kategoriene Årets sterke mening, stjerneskudd, gullpenn, business og Årets influencer er det juryen som velger ut semifinalister, finalister og vinnere. Disse endringene er gjort for at influencerne skal slippe å «sanke» stemmer.

Vinnerne offentliggjøres på Hotel Christiana Teater 17. januar 2019.

Slik arbeider juryen:

I fjor skiftet VIXEN Blog Awards navn til VIXEN Influencer Awards. Det betyr at alle som påvirker via sosiale medier eller andre kanaler kan nomineres enten det er blogg, podkast, Instagram, YouTube m.m. Influencere vil ikke bli vurdert på flyktige plattformer som Instagram Stories og Snapchat.

I tillegg til kategorispesifikke kriterier som du kan lese mer om her har juryen vurdert hver enkelt influencer etter en rekke kriterier, både kvantitative og kvalitative, myke og harde. God, dårlig eller manglende merking samt det estetiske, moralske og etiske vil også bli vurdert.

Merk at priser kun vil deles ut til navngitt eller navngitte personer. I samarbeid med Forbrukertilsynet, Medietilsynet og Helsedirektoratet vil juryen påse etter beste evne at vinnerne holder seg innenfor gjeldende lover og regler som markedsføringsloven, åndsverksloven, alkoholloven eller straffeloven.

Dette ser juryen etter:

  • Antall lesere/abonnenter/følgere/fans.
  • Engasjement: Følgere er bra, men hvor mange av disse er engasjert i det influenceren deler? Og har man virkelig innflytelse i den kategorien man er nominert i?
  • Førsteinntrykk.
  • Design: Er bloggen godt designet for alle store og små flater? Er det lett å navigere seg rundt på siden? Skapes det raskt en nærhet til publikum via blogg, YouTube-kanal, Instagram eller andre flater – både på desktop og mobil?
  • Tekst: Hvor god er influenceren til å ordlegge seg? Er det tatt i bruk font som gjør det til en god leseropplevelse? Er grammatikken på stell? Hvor luftig eller tettpakket er teksten? Hvor god er influenceren til å skrive historier som engasjerer målgruppen, både redaksjonelt og kommersielt? .
  • Bilder: Er influenceren god til å ta bilder? Brukes kun egne eller er benytter influenceren andres bilder til å fortelle sine egne historier? Er disse i så fall brukt i henhold til rettigheter?
  • Lyd: Hvor god er influenceren til å bruke stemmen til å fortelle historier gjennom lyd? Hvor god er produksjonen og hvordan brukes lyd for å skape nærhet til publikum?
  • Video: Hvor kreativ er man i bruk av verktøy for å produsere videoer som engasjerer og som skiller seg ut i sin produksjon mot de andre video-kanalene?
  • Innovasjon: Er influenceren kreativ eller følger «alle andre»? Er vedkommendedu flink til å ta i bruk ny teknologi for å skape unike brukeropplevelser?
  • Teknologi: Hvordan brukes teknologien til å nå ut til lesere/følgere/abonnenter/fans? Er nettsiden søkemotoroptimalisert? Benytter influenceren seg av SSL for å gjøre nettsiden trygg å være på? Hvor rask er nettsiden? Optimaliseres bilder og innhold for den respektive plattformen?
  • Sunn fornuft: Juryen vil bruke Sunn Fornuft-plakaten i arbeidet. Det innebærer at det vil veie positivt om influencseren bestreber seg på å forholde seg til retningslinjene i plakaten.
  • Vær varsom: For influencere som er tilknyttet pressen eller utøver journalistisk arbeid vil det å forholde seg aktivt til Vær Varsom-plakaten og redaktørplakaten være et naturlig pluss. Dette lar seg vanskelig definere i den nye medievirkeligheten. Punktet er å regne som et supplement til de øvrige kriteriene.
  • Lover og regler: Juryen vil vurdere influencernes forhold til kommersielle poster opp mot de til enhver tid gjeldende lovverk. Herunder blant annet markedsføringsloven, åndsverksloven, alkoholloven og ulovlig markedsføring rettet mot barn.