Jurylederen er et kjent navn for de fleste som har jobbet innen kommunikasjon de siste 10 årene. Men for de som ikke kjenner til henne fra før er det en imponerende CV siviløkonomen kan vise til. Gjennom sitt eget byrå, som bistår bedrifter med å lage godt innhold i sosiale medier, har Valen-Utvik og ektemannen en hel rekke kjente merkevarer på kundelisten. Nille, ARK Bokhandel, Bymiljøetaten i Oslo er noen av dem.

I tillegg holder hun kurs, foredrag og wokrshops for bedrifter rundt om i landet.

 Hvorfor takket du ja til jobben som juryleder i VIXEN?

– Jeg har en generell regel om at jeg skal takke JA til spennende utfordringer om jeg tror jeg har noe å bidra med, selv om det kan være ting utenfor min komfortsone. Jeg synes fremveksten av influencere og innholdet som de skaper, er veldig interessant å følge med på, og jeg anbefaler ofte mine kunder å inngå samarbeid med flinke influencere som har en spennende målgruppe som sine følgere.

– Ved å takke ja til jurylederjobben i Vixen, regner jeg med å bli enda bedre kjent med influencer-markedet i Norge, og det tror jeg blir spennende og interessant. Må også si at da jeg så hvem de andre jurymedlemmene var, så var det veldig enkelt å si ja – for det er virkelig en bra gjeng folk!

Hvilket forhold til Vixen hadde du fra før?

 – Jeg har kun fulgt med på VIXEN fra sidelinjen, enten fra media eller ved at influencere jeg følger eller kjenner har snakket om at de er nominert eller skal på award-showet. Jeg har aldri deltatt på arrangementet selv, men har sett bilder og videoer fra kvelden, og har skjønt det pleier å være en bra fest.

Hvilke kvaliteter bør en juryleder ha?  

– For meg er det viktig å holde en høy integritet i juryarbeidet, og hele tiden være tydelig på at vi jobber ærlig, systematisk og har de beste intensjonene om å finne frem til de aller beste influencerne i de ulike kategoriene.

– Jeg er ydmyk for jobben som tidligere jurymedlemmer har gjort, vi skal absolutt ta med deres erfaringer og tips videre, og så tror jeg at juryen som nå er på plass, skal jobbe godt og effektivt med å utvikle kåringen videre.

Hvordan var det å få så mange positive tilbakemeldinger da nyheten om at du er juryleder kom? 

– Hehe – det var jo veldig hyggelig det, naturligvis. Jeg opplever vel at det ikke handler så mye om meg som person, men heller handler om endringer som tidligere jurymedlemmer og de som jobber med VIXEN hadde innført før vi kom på plass. Det at man ikke trenger mase på sine følgere hver 12. time, men nå kun kan nomineres og stemme én gang, tror jeg er veldig smart, og jeg vet at mange influencere har satt pris på den endringen.

Hva nytt kan influencerne som blir vurdert vente seg denne gangen? 

 – Jeg er vel ikke så opptatt av at de skal måtte forvente seg så mye nytt egentlig. Jeg tror heller forutsigbarhet, åpenhet og tydelige vurderingskriterier, er det som er viktigst i en slik juryeringsjobb.

– For meg handler det om å finne de influencerne som er opptatt av å skape verdi for sine følgere, jevnt og trutt gjennom året, og som opptrer ærlig og redelig med innholdet de skaper. De ulike kategoriene har ulike kriterier, og jeg tenker vår jobb er å vurdere alle influencerne i samme kategori så rettferdig og godt som mulig.

Hvilken retning tror du influencer-bransjen vil ta de neste årene? Hva tror du vi kommer til å se mer og mindre av?

– Jeg tror personlig at vi kommer til å se en stadig større bruk av influencer-marketing i årene fremover, altså at influencere brukes av bedrifter i stadig større grad, og jeg tror også at både bedriftene og influencerne blir stadig mer bevisste og profesjonelle i sitt arbeid. Lenge har mange vært opptatt av størst mulig rekkevidde, dvs at bedriftene velger ut influencere med størst antall følgere, men dette tror jeg vil endres fremover.

– Jeg tror bedriftene vil bli mer opptatt av kvalitetsinnhold, levert over tid – kanskje med en / flere faste influencere, mer enn at de skal nå bredest mulig ut, raskest mulig.

– Jeg tror også at der mange influencere lenge har latt seg påvirke av hverandre, på grensen til å ligne veldig på hverandre, etterhvert vil utvikle seg i en mer personlig og unik retning. At flere og flere vil dyrke sin unike stil, fremfor å ville ligne de mest populære, for å få raskest mulig vekst, kanskje?