Det er igjen klart for en ny runde VIXEN Awards. Her kan du bli bedre kjent med årets jurymedlemmer og hvordan de jobber.

Nominasjonen er nå åpen. Du kan nominere dine favoritter frem til 2. desember her.

Dette er juryen:

Astrid Valen-Utvik (juryleder) er siviløkonom fra NHH og var blant de første i landet som startet kommunikasjonsbyrå innen sosiale medier, Valen-Utvik AS, i 2009. Astrid er en tydelig stemme i fagmiljøet rundt sosiale medier og startet å blogge tilbake i 2005. I 2012 ble hun av Hegnar kåret til en av Norges mektigste kvinner innen medier og kommunikasjon. I 2017 ble hun kåret til årets sosiale medie-personlighet under Social Media Days.

Sindre Leganger er journalist i podkastselskapet Svarttrost Produksjoner. Han står bak podkastserier som Uløst for VG, Skuddet på Toftøy for Aftenposten og Hele historien for NRK, og har vunnet prisen for årets beste podkast tre år på rad i Prix Radio.

Camilla Kim Kielland er kommunikasjonsdirektør i Schibsted. Hun har 13 års erfaring som konsulent/rådgiver fra ulike PR-, kommunikasjons- og reklamebyråer, alle i oppstarts- og/eller sterk vekstfase. Hun var med på å grunnlegge Trigger i 2010, har erfaring fra et bredt spekter av bransjer innen selskapskommunikasjon, krisekommunikasjon og markedsførings-PR og var gjennom Trigger tidlig ute med å jobbe med influencere. Utover solid byråerfaring står NRK også på arbeidsgiverlisten.

Pål Nisja-Wilhelmsen er direktør for innovasjon og forretningsutvikling i Nettavisen, som er en del av Amedia. Han er utdannet økonom og markedsfører fra Handelshøyskolen BI, og har jobbet i Nettavisen siden 1998. I Nettavisen har han ansvaret for utviklingen av nye strategiske områder. Tidligere har han vært redaksjonssekretær og markedskonsulent i Gyldendal Norsk Forlag, tekstforfatter i reklamebyrå, journalist, gründer og politiker. Han er en mye brukt foredragsholder.

Benedicte Kristiansen er Managing Director i det globale overvåkningsselskapet Meltwater. Hun har erfaring fra lederverv i flere organisasjoner, men har de siste to årene hatt ansvaret for vekstsatsningen i Norge. Meltwater spesialiserer seg på analyse og innsikt i sosiale medier, og vil derfor kunne tilby en objektiv stemme basert på data og effektmåling.

Janne Monsen Tveit er utdannet tekstforfatter fra Westerdals. Siden 2014 har hun vært redaktør for 730.no, Norges største uavhengige nettsted for musikk, film, serier og populærkultur. Som konsulent har Janne jobbet med selskaper som Apple Music og Universal Music Norge.

Knut Anders Thorset leder salgs- og kundeteamet i inzpire.me. Før inzpire.me ledet han Coca-Cola’s digitale marketingteam. Knut Anders har også jobbet med kundeopplevelse i Komplett Bank og er siviløkonom fra Handelshøyskolen i Bergen.

Ida Elise Eide Einarsdóttir er redaktør i Melk & Honning – Norges ledende nettsted for motenyheter – foreleser og foredragsholder. Hun har skrevet om mote for en rekke ulike publikasjoner i en årrekke, og har en mastergrad i journalistikk fra UiO

Dette er løpet:

Det er publikum som nominerer til VIXEN Awards. Nominasjonene stenger 2. desember.

Topp 50 nominasjoner i hver kategori går videre til juryens vurdering. Juryen kan legge til inntil fem «jokere» i hver kategori. Juryen arbeider etter bestemte kriterier som du kan lese mer om under, og finner frem til inntil 15 semifinalister i hver kategori.

Semifinalistene slippes i løpet av desember. Deretter kan publikum stemme i utvalgte kategorier; mote, beauty, livsstil, interiør, mat, trening, helse og underholdning. Merk at du kun kan stemme én gang per kategori. Publikums stemmer teller 40 prosent mot juryens 60 prosent i disse kategoriene.

Folkets favoritt er en ren publikumskategori, og her er det folket som bestemmer. Denne kategorien er brukerbestemt fra nominasjonene starter til prisen deles ut, og vinneren er den som får flest stemmer. 

I kategoriene Årets sterke mening, stjerneskudd, gullpenn, business og Årets influencer, er det juryen som velger ut både semifinalister, finalister og vinnere.

Alle vinnerne offentliggjøres under en prisutdeling på Gamle Logen 31. januar 2020.

Slik arbeider juryen:

Alle som påvirker, enten det er via egne kanaler og/eller i sosiale medier kan nomineres uavhengig av om påvirkningen skjer på blogg, i en podkast, på Instagram, YouTube eller i tilsvarende kanaler. Juryen vil ikke kunne legge hovedvekten i sin vurdering på flyktige plattformer som Instagram Stories og Snapchat, men det vil kunne påvirke juryens avgjørelse til en viss grad.u

I tillegg til kategorispesifikke kriterier vurderer juryen hver enkelt influencer etter en rekke kriterier, både kvantitative og kvalitative, myke og harde. God, dårlig eller manglende merking, samt det estetiske og moralske vil også bli vurdert. 

Merk at priser kun vil deles ut til navngitt eller navngitte personer. Juryen vil påse etter beste evne at vinnerne holder seg innenfor gjeldende lover og regler, som eksempelvis markedsføringsloven, åndsverksloven, alkoholloven og straffeloven, men juryen vil ikke kunne kvalitetssjekke alle publiserte poster inneværende år, på alle nominerte kandidater.

Dette ser juryen etter:

  • Antall lesere/abonnenter/følgere/fans.
  • Engasjement: Følgere er bra, men hvor mange av disse er engasjert i det influenceren deler? Og har man virkelig innflytelse i den kategorien man er nominert i?
  •  Førsteinntrykk
  • Design: Skapes det raskt en nærhet til publikum via blogg, YouTube-kanal, Instagram eller andre flater – både på desktop og mobil?
  • Tekst: Hvor god er influenceren til å ordlegge seg? Er grammatikken på stell? Hvor luftig eller tettpakket er teksten? Hvor god er influenceren til å skrive historier som engasjerer målgruppen, både redaksjonelt og kommersielt?
  • Bilder: Er influenceren god til å ta bilder? Brukes kun egne eller er benytter influenceren andres bilder til å fortelle sine egne historier? Er disse i så fall brukt i henhold til rettigheter og Åndsverksloven?
  • Lyd: Hvor god er influenceren til å bruke stemmen til å fortelle historier gjennom lyd? Hvor god er produksjonen og hvordan brukes lyd for å skape nærhet til publikum?
  • Video: Hvor kreativ er man i bruk av verktøy for å produsere videoer som engasjerer og som skiller seg ut i sin produksjon mot de andre video-kanalene?
  • Innovasjon: Er influenceren kreativ eller følger influenceren «alle andre»? Er vedkommende flink til å ta i bruk ny teknologi for å skape unike brukeropplevelser?
  • Teknologi: Hvordan brukes teknologien til å nå ut til lesere/følgere/abonnenter/fans? Er nettsiden søkemotoroptimalisert? Benytter influenceren seg av SSL for å gjøre nettsiden trygg å være på? Hvor rask er nettsiden? Optimaliseres bilder og innhold for den respektive plattformen?
  • Sunn fornuft: Juryen vil bruke Sunn Fornuft-plakaten i arbeidet. Det innebærer at det vil veie positivt om influencseren bestreber seg på å forholde seg til retningslinjene i plakaten.
  • Vær varsom: For influencere som er tilknyttet pressen eller utøver journalistisk arbeid vil det å forholde seg aktivt til Vær Varsom-plakaten og redaktørplakaten være et naturlig pluss. Dette lar seg vanskelig definere i den nye medievirkeligheten. Punktet er å regne som et supplement til de øvrige kriteriene.
  • Lover og regler: Juryen vil vurdere influencernes forhold til kommersielle poster opp mot de til enhver tid gjeldende lovverk. Herunder blant annet markedsføringsloven, åndsverksloven, alkoholloven og ulovlig markedsføring rettet mot barn.