Har du tenkt på at de som roper høyest, kanskje ikke er de som har mest påvirkning? De stille influenserne, eller Passionistaene, har store nettverk og enda større påvirkningskraft. De besitter både formell og symbolsk makt. De er overrepresenterte på noen viktige målbare kriterier: Ledende posisjoner, høy inntekt, stor kjøpekraft og scorer skyhøyt på opinionslederindeks. Men mer interessant så deler de noen kjernetrekk: De er skeptiske til rå kommersialisme, de er stadig på jakt etter noe bedre, de har enorm skaperkraft og lidenskap og deres smak gjennomsyres av estetikk og etikk.

Adina Broady Aasebø er partner og direktør for innsikt og innovasjon i Cloud Media. Hun er utdannet medieviter fra Stockholms Universitet, var tidligere innsikt-og innovasjonsdirektør i Aller og har ledet og gjennomført mange store og banebrytende analyse- og innovasjonsprosjekter, både på kunde- og mediasiden.

Sammen med den norske sosiologen Kristin Undheim har hun skrevet boken Passionistas – Women of Influence.

Se hele programmet for VIXEN konferanse her og meld deg på her.

Kristin Undheim og Adina Broady Aasebø.

Det som begynte som jevnlige diskusjoner, analyser og seminarer om kvinner og forbruk utviklet seg til en bok basert på over 500 intervjuer med høyt utdannede fulltidsarbeidende kvinner i Oslo, Stockholm og København og en tematikk som strekker seg langt utenfor det rene forbrukets grenser. I boken har kvinnene fått merkelappen «Passionistas» fordi deres tilnærming til alle områder i livet preges av intens dedikasjon, ambisjon og skaperkraft. Dette er fullblodsforbrukere som genuint motsetter seg ideen om forbruk, og det er kvinner som omfavner endring og nye løsninger samtidig som de er aktive skapere av egne. Boken tar oss inn i kvinnenes samtaler om egne liv, ritualer og prioriteringer og utforsker hvordan denne nisjegruppen av kvinner utfordrer områder som kommunikasjon, lederskap og innovasjon.

Adina Broady Aasebø kommer til VIXEN konferanse for å holde fordraget De usynlige influencerne. Her snakker hun om hvilke områder påvirkningskraften trer inn på og hvilken type av kommunikasjon som appellerer til henne. Og ikke minst – hvordan du kan nå frem til henne så at hun igjen kan påvirke andre.

– En passionista driver ikke med frenetisk vanning av hus planter, men bygger om huset sitt for å fremme økojordbruk. Hun tilbringer ikke ørkesløse timer i kjøpesenter, men organiserer effektive byttesirkler for å optimalisere tid og innhold. Hun legger ikke fra seg «mennesket hjemme» – hun tar ikke med seg et nytt verdisett på jobben. Hun er den samme, forteller Aasebø om de usynlige influencerne.

Så hva kan norske annonsører gjøre for å nå disse kvinnene?

– De må stille seg spørsmålet: Hvordan skal JEG passe inn i hennes liv og hva gjør jeg for å trenge igjennom bullshitfilteret, som er massivt. Man kan ikke prate om medievaner frikoblet fra livet.

– Passionistas mediebruk er selvvalgt, skiftende og både oppkoblet og påkoblet på samme tid.

Prosjektet gir ifølge Aasebø unik innsikt.

– Denne undergruppen av urbane, smarte, høyt utdannende og heltidsarbeidende kvinner har ikke tidligere blitt beskrevet, og er en målgruppe i en slags blindsone. Det er vanskelig å legge strategier for ting du ikke kan se. Passionistas er ikke folk flest, og er ikke på noen måte statistisk representative og fanges ikke opp i klassisk data. Skulle du valgt en gruppe å låne øre til hadde jeg valgt disse. De ligger langt foran på en rekke parametre. De representerer fremtidens kommunikasjon, og det er vanskelig å se for seg noen brands dette ikke er viktig for.

Dagens landskap aktualiserer mange spørsmål om hva som er hva. Hva er reklame, hva er mediebruk, hva er shopping. For å kunne skape bærekraftige, fargerike, ambisiøse produkter og tjenester for å klare å få dem ikke bare ut, men frem til både disse kvinnene og de mange som påvirkes av dem,  trenger annonsørene disse kvinnene.

Ikke gå glipp av Adina Broady Aasebø sitt foredrag De usynlige influencerne under VIXEN konferanse kl. 11:35-12. Meld deg på konferansen her