Juryen for VIXEN Awards 2022 er klar
27. januar går VIXEN Awards 2022 av stabelen, og VIXEN har samlet hele 13 jurymedlemmer som skal kåre årets beste influencere og profiler i sosiale medier.
VIXEN har som mål å dele ut pris til de som er gode forbilder, til de som er best innen ulike nisjer og kategorier, og til de som er innovative og utvikler faget videre. I tillegg er det et mål å løfte frem nye og spennende talenter og sterke stemmer. En VIXEN-pris skal henge høyt, og for å lykkes med dette arbeidet er det behov for gode og strenge kriterier og en kompetent fagjury med ulik erfaring og kompetanse innen faget.
VIXEN har samlet 13 jurymedlemmer som skal kåre årets beste influencere.
– Målet er totalt sett å sikre at vi har så god oversikt over de norske influencerne og profilene som overhodet mulig. I år har vi representasjon fra reklamebyrå, mediebyrå, annonsørsiden, influencerbyrå, NRK P3, underholdningsbransjen, fagmagasiner, entreprenører m.fl. Juryen består av mange sterke stemmer som jeg gleder meg til å diskutere og jobbe med fremover.
– Jeg er godt fornøyd med årets jurykollegaer, og gleder meg til å jobbe videre med dem for å finne og gjøre stas på de aller beste influencerne og profilene i Norge på VIXEN Awards 2022, sier juryleder, Astrid Valen-Utvik.
Dette er juryen:
- Astrid Valen-Utvik, forfatter og rådgiver i Valen-Utvik AS (juryleder)
- Dag Robert Jerijervi, redaksjonssjef i Kampanje
- Janne Monsen Tveit, musikkprodusent i NRK P3
- Michael Ray Vera Cruz Angeles, kreatør i Also Known As og eier av Mike’s Corner
- Anine Andrea Namork, digitalrådgiver og fagansvarlig influencer marketing i TRY
- Isabelle Ringnes, entreprenør og foredragsholder
- Håvard Bakken, fagsjef i ANFO/leder i FIM (Fagutvalget for influensermarkedsføring)
- Helle Tjaberg, redaksjonssjef i Maison Interiør
- Henriette Skådinn, rådgiver i Mindshare
- Yrja Oftedahl, programleder og kommentator i E24
- Tinashe Williamson, forfatter, skuespiller og modell
- Morten Hegseth, programleder
- Olga Stausberg, Customer Success Manager i inzpire.me
Astrid Valen-Utvik, forfatter og rådgiver i Valen-Utvik AS
Siviløkonom fra NHH og blant de første i landet som startet et kommunikasjonsbyrå innen sosiale medier, Valen-Utvik AS, i 2009. Astrid er en tydelig stemme i fagmiljøet, og en av landets mest etterspurte foredragsholdere innen sosiale medier. I 2012 ble hun av Hegnar Media kåret til en av Norges mektigste kvinner innen medier og kommunikasjon, i 2017 ble hun kåret til årets sosiale medie-personlighet under Social Media Days og i 2022 ga hun ut sin første fagbok: "Hvordan oppnå suksess i sosiale medier". Hun holder foredrag, kurs, workshops og rådgir virksomheter i hele Norge, samt leverer innhold til Valen-Utviks medlemsportal, VU Kompetanse.
Dag Robert Jurijervi, redaksjonssjef i Kampanje
Dag er redaksjonssjef i Kampanje, landets ledende mediehus for nyheter og kunnskap for medie- og kommunikasjonsbransjen. Der har han fulgt utviklingen i influencerbransjen tett som journalist siden 2011. Dag Robert har en bachelor i journalistikk fra OsloMet. Han har tidligere juryert i den internasjonale reklamekåringen Epica og MFOs kåring av Årets markedsfører.
Janne Monsen Tveit, musikkprodusent i NRK P3
Utdannet tekstforfatter fra Westerdals. Siden 2014 har Janne vært redaktør for 730.no, Norges største uavhengige nettsted for musikk, film, serier og populærkultur. Hun har tidligere vært jurymedlem for Spellemann, Eurovision, Urørt og ikke minst Vixen Awards. Som konsulent har Janne jobbet med selskaper som Spotify, Apple Music og Universal Music Norge. I februar starter hun i ny jobb som musikkprodusent i NRK P3.
Michael Ray Vera Cruz Angeles, kreatør i AlsoKnown As og eier av Mike’s Corner
Michael, bedre kjent som Akam1k3, er utdannet fysioterapeut, men jobber til daglig som blant annet fotograf, reklameprodusent og kreatør i «Also Known As». Mike lager den visuelle identiteten for musikkgruppen Karpe, og har også nylig åpnet sitt eget spisested, Mike’s Corner, med fokus på streetfood.
Anine Andrea Namork, digitalrådgiver og fagansvarlig for influencer marketing i TRY
Anine jobber i mediebyrået til TRY-konsernet som digitalrådgiver og fagansvarlig for influencer marketing. Hun er rådgiver for flere av Norges største merkevarer. Anine er spesialisert innen strategisk bruk av influencere, og jobber til daglig med performance marketing og merkevarebygging i krysningspunktet mellom strategi, produksjon og distribusjon.
Isabelle Ringnes, entreprenør og foredragsholder
Isabelle er med-gründer i tech-startupen Equality Check, gründer av TENK – et teknologinettverk for kvinner, og initiativtaker til Digital Villages – et konsept som digitaliserer barnebyer over hele verden. Hun har vært deltaker ved Singularity University på NASA i Silicon Valley, der hun i dag er foreleser. Hun er to ganger blitt kåret til "Inspiring Fifty Women in Tech" og blitt utnevnt som 1 av 6 nordmenn blant de 100 mest innflytelsesrike menneskene i Nordic Tech. Isabelle er styremedlem i blant annet Dermanor, INSJ, Moving Mamas, Oslo Freedom Forum og Kreftforeningen, og har produsert en av Norges mest populære teknologipodkaster; Future Forecast. Hun har også ut boken “Hvem Spanderer”. Isabelle holder jevnlig foredrag om teknologi og mangfold for næringslivsledere og politikere i Norge og internasjonalt.
Håvard Kvernaas Bakken, fagsjef i ANFO/sekretariatsleder i FIM (Fagutvalget for influensermarkedsføring)
Cand.polit fra UiO. Håvard jobber som fagdirektør i ANFO og er sekretariatsleder i FIM. Han har tidligere jobbet i mediebyrå, reklamebyrå og i ulike mediehus. Håvard er spesielt opptatt av måling av effektene innen markedsføring, og har ansvar for casekonkurransen ANFO Effekt. Håvard er hovedforfatter av Den Store Annonsørrapporten hvert år.
Helle Tjaberg, redaksjonssjef i Maison Interiør
Redaksjonssjef for Maison Interiør, og jobber med nyhetssider og sosiale medier for Norges eldste interiørmagasin, Bonytt, i Story House Egmont (tidl. Egmont Publishing). Hun har over 25 års erfaring som redaksjonell leder i magasinbransjen, med hovedvekt på design, interiør og livsstil.
Henriette Skådinn, Rådgiver/Client Lead i Mindshare
Henriette har lang erfaring fra mediebransjen, der hun de siste 10 årene har jobbet som rådgiver i reklamebyrå, mediebyrå og hos publisist med fagansvar for partnerships; innholds-og profilmarkedsføring. Hun har blant annet jobbet som rådgiver for Helsedirektoratet gjennom 6 år (og en pandemi), der samarbeid med profiler har vært en viktig del av mediemiksen og kommunikasjon med befolkningen omkring levevaner og folkehelse - spesielt de unge. Henriette er en aktiv deltaker i debatten rundt innholdsmarkedsføring og derunder samarbeid med profiler. Hun har jobbet med flere suksess-caser siste årene som har vunnet priser i inn-og utland for effektive samarbeid. Henriette jobber i dag som rådgiver og kundeansvarlig for globale og lokale kunder i Mindshare.
Yrja Oftedahl, programleder og kommentator i E24
Yrja er programleder og kommentator i E24. Hun brenner for å fremme stemmer som har et samfunnsengasjement med gode verdier. Dette har hun gjort gjennom flere år i podkasten "Power Ladies", hvor hun intervjuer kvinner som går foran og baner vei innenfor ulike områder i arbeidslivet, og samfunnet for øvrig. Yrja har etablert seg som en stemme i næringslivet både nasjonalt og internasjonalt - og har vært programleder for flere globale konferanser, blant annet Europas største Hackathon i regi av Europakommisjonen. I tillegg til podkasten, har Yrja brukt LinkedIn som sin ytrings-plattform. Hun har bakgrunn fra startup-miljøet og var tidlig involvert som community manager i gründer-huben MESH. Hun har også jobbet i Silicon Valley. Yrja har tidligere vært å se på skjermen i 71 grader nord.
Tinashe Williamson, forfatter, skuespiller og modell
Tinashe er skuespiller, forfatter, foredragsholder, modell og skuespiller. Hun debuterte som forfatter i 2020 med barneboken «Håndbok for unge antirasister» som nå er på pensumlista for lærere som skal ta videreutdanning i norsk. Boka er dessuten gitt ut i Finland, Danmark og Tyskland. Hun ble kåret til årets forbilde i 2021 av VIXEN og var nominert til årets navn i VG samme år. Hun reiser landet rundt og holder foredrag om antirasisme, mangfold og representasjon og jobber nå med en bok nummer to.
Morten Hegseth, programleder
Morten er programleder i VGTV og TV 2, og har jobbet i underholdningsbransjen som journalist, kommentator, programleder og podkaster i 15 år. Han har sammen med Vegard Harm podcast og web tv-talkshowet «Harm og Hegseth», i tillegg til at han selv lager podkasten «Det som ikke dreper deg», hvor han selv er programleder. Han har vært programleder for Gullruten, Love Island, Gi Labb og dommer i to sesonger av «Skal vi danse» på TV 2. Morten var også programleder i dokumentarserien «Homoterapi» på VGTV, som satte i gang prosessen med å gjøre homoterapi forbudt i Norge. For dette vant han blant annet «Årets LHBTQ»-person i 2019. Morten har også gitt ut barneboken «Tine og det magiske speilet» og er aktiv på eventmarkedet med liveshow, foredrag og konferansierjobber. Hegseth har også engasjert seg i influencerbransjen ved å skrive både kritiske og rosende kommentarer om alt fra mote-, spons og eksponering av barn.
Olga Stausberg, Customer Success Manager i inzpire.me
Olga har bakgrunn fra reklame- og markedsføringsbransjen i Tyskland og har erfaring både fra agency og merkevareperspektivet. Hun flyttet tilbake til Norge for å begynne hos inzpire.me – som er Norges ledende plattform for å effektivisere samarbeid mellom merkevarer og influencere. Etter aktivt å ha gjennomført influencer marketing-kampanjer for flere av Norges største merkevarer, rådgir hun idag sine kunder til å lykkes med sine influencer marketing-strategier. Olga er også del av ekspertutvalget til faggruppen for influencermarkedsføring.