Her er årets kategorier og kriterier
Dette er kategoriene for VIXEN Awards 2022 og kriteriene juryen jobber etter.
Publikum har nå nominert sine favoritter, og nå er et opp til juryen å velge ut semifinalister. Juryen velger ut inntil 15 semifinalister i hver kategori. Deretter kan publikum stemme én gang per kategori i utvalgte kategorier; Mote, Beauty, Livsstil, Interiør, bolig og uterom, Mat, Sport og trening, Helse, Reise og friluftsliv, Underholdning. Publikums stemmer teller 40 prosent mot juryens 60 prosent i disse kategoriene.
Nytt er at kategorien «Trening og helse» er delt opp til to kategorier: «Sport og trening» og «Helse». «Sport og trening» er utvidet for å inkludere sport- og idrettsprofiler. «Helse» er blitt en egen kategori for å hedre personer som belyser viktige temaer innen helse og psykisk helse. Kategorien «Interiør» er utvidet til «Interiør, bolig og uterom» for å favne om flere av interessefeltene innen temaet.
I kategoriene Årets sterke mening, Bærekraft, Stjerneskudd, Gullpenn, Business og Årets influencer, er det juryen som velger ut semifinalister, finalister og vinnere.
Folkets favoritt er en ren publikumskategori, og her er det folket som bestemmer. Denne kategorien er brukerbestemt fra nominasjonene starter til prisen deles ut, og vinneren er den som får flest stemmer.
Slik arbeider juryen
Alle som påvirker enten det er via egne kanaler og/eller i sosiale medier kan vurderes uavhengig av om påvirkningen skjer på blogg, i en podkast, på Instagram, YouTube, TikTok eller i tilsvarende kanaler. Juryen vil ikke kunne legge hovedvekten i sin vurdering på flyktige plattformer som Instagram stories og Snapchat, men det vil kunne påvirke juryens avgjørelse til en viss grad.
Juryen vil påse etter beste evne at vinnerne holder seg innenfor gjeldende lover og regler som eksempelvis markedsføringsloven, åndsverksloven, alkoholloven og straffeloven, men juryen vil ikke kunne kvalitetssjekke alle publiserte poster inneværende år, på alle nominerte kandidater.
I tillegg til kategorispesifikke kriterier vurderer juryen hver enkelt influencer etter en rekke kriterier, både kvantitative og kvalitative. God, dårlig eller manglende merking samt det estetiske og moralske vil også bli vurdert.
Dette ser juryen etter:
- Antall lesere/abonnenter/følgere/fans.
- Engasjement: Juryen vurderer hvor engasjert publikum er i innholdet influenceren deler, og innflytelsen til vedkommende i kategorien.
- Førsteinntrykk
- Design: Juryen vurderer hvor raskt det skapes en nærhet til publikum i kanalen, enten det er blogg, YouTube, Instagram eller andre flater, både på desktop og mobil.
- Tekst: Juryen vurderer hvor god influenceren er til å ordlegge seg, og om grammatikken er på stell. Her ser juryen på hvor god er influenceren til å skrive historier som engasjerer målgruppen, både redaksjonelt og kommersielt.
- Bilder: Hvor gode er bildene? Her vurderer juryen også om influenceren bruker egne eller andres bilder, og om disse er benyttet i henhold til rettigheter og Åndsverksloven.
- Lyd: Her vurderer juryen hvor god influenceren er til å bruke stemmen for å formidle historier gjennom lyd, hvor god produksjonen er og hvordan lyd brukes for å skape nærhet til publikum.
- Video: Her ser juryen på hvor kreativ influenceren er i sin videoproduksjon, og om innholdet er engasjerende og skiller seg ut.
- Innovasjon: Juryen ser på om influenceren er kreativ eller om vedkommende følger «alle andre» og om vedkommende tar i bruk ny teknologi for å skape unike brukeropplevelser.
- Teknologi: Her vurderer juryen hvilken teknologi som benyttes om bilder/innhold optimaliseres for den respektive plattformen.
- Sunn fornuft: Juryen vil bruke Sunn Fornuft-plakaten i arbeidet. Det innebærer at det veier positivt om influenceren bestreber å forholde seg til retningslinjene i plakaten.
- Vær varsom: For influencere som er tilknyttet pressen, eller utøver journalistisk arbeid, vil det å forholde seg aktivt til Vær Varsom-plakaten og redaktørplakaten være et naturlig pluss. Dette lar seg vanskelig definere i den nye medievirkeligheten. Punktet er å regne som et supplement til de øvrige kriteriene.
- Lover og regler: Juryen vil vurdere influencernes forhold til kommersielle poster opp mot gjeldende lovverk. Herunder blant annet markedsføringsloven, åndsverksloven, alkoholloven og ulovlig markedsføring rettet mot barn.
Dette er kriteriene for de ulike kategoriene:
Årets influencer: Mote
Årets influencer innen mote er en person med fingerspissfølelse for mote, trender og tendenser, og som med sin unike stil også våger å skape egne trender.
Årets influencer: Beauty
Årets influencer innen beauty deler tips, triks og inspirasjon innen skjønnhet, enten det er om kosmetikk, hudpleie, hårstyling, negler eller andre beauty-relaterte områder. Kreativitet veier tungt i denne kategorien.
Årets influencer: Reise og friluftsliv
Årets influencer innen reise og friluftsliv formidler interessante historier rundt reiser, reisemål og friluftsaktiviteter. Personen utviser reiseglede, har interessant fortellerstil visuelt eller med tekst og frister oss til å dra på tur, enten det er nært eller fjernt.
Årets influencer: Underholdning
Årets influencer innen underholdning vet å underholde - innen gaming, musikk eller hverdagsliv. Humor er et viktig stikkord her. Dette er en person eller personer du aldri får nok av – enten du sitter klistra til skjermen, har det på øret eller ler av deres humoristiske tekster med skråblikk.
Årets influencer: Interiør, bolig og uterom
Årets influencer innen interiør, bolig og uterom har et visuelt hjerte og øye for detaljer - enten det er hus, hjem, hage, interiør, oppussing, hagestell, planter eller DIY-prosjekter. Dette er en person som bobler over av inspirasjon og kreativitet.
Årets influencer: Sport og trening
Årets influencer innen sport og trening er en person som med en genuin lidenskap og engasjerende formidling fremmer en idrett, fysisk aktivitet og/eller en aktiv livsstil.
Årets influencer: Helse
Årets influencer innen helse går til en person som belyser viktige temaer, og som setter helse og psykisk helse på dagsordenen. Med stort engasjement og lidenskap bryter vedkommende barrierer og åpner opp for at flere skal snakke om tabubelagte temaer.
Årets influencer: Livsstil
Årets influencer innen livsstil tar hverdagen på kornet, og er tett på livet på godt og vondt, gjerne med en personlig og uformell tone. Denne influenceren deler på en inspirerende og engasjerende måte små og store øyeblikk, og snakker like mye med, som til sitt publikum.
Årets influencer: Mat
Årets influencer innen mat koker over med kreative, informative og inspirerende historier, tips og triks som skaper matglede og entusiasme. Dette er en influencer med hovedfokus på mat.
Årets influencer: Bærekraft
Årets influencer innen bærekraft inspirerer og engasjerer følgerne sine til å ta mer bærekraftige valg i hverdagen. Influenceren er dedikert og både oppmuntrer og motiverer sine følgere til å engasjere seg i bærekraftspørsmål på en enkel måte.
Årets gullpenn
Årets Gullpenn går til influenceren som utmerker seg med sin unike, kreative, inspirerende, underholdende og engasjerende bruk av språk – enten det er muntlig eller skriftlig.
Årets stjerneskudd
Årets stjerneskudd går til influenceren som med nyskapende innhold, originalitet og kvalitet har kommet inn som et friskt pust, eller først ha blitt oppdaget for alvor i løpet av det seneste året.
Årets business
Årets business går til influenceren som har tatt det hele et steg videre, og som i forlengelse av sosiale medier har videreutviklet sin merkevare og sitt forretningsområde. Her vil både ambisjoner, kreativitet og gründer-ånd veie tungt.
Årets forbilde
Årets forbilde er bevisst sin rolle og den påvirkningen hen har ovenfor sine følgere. Prisen går til en person som våger å være åpen og ærlig og som fremsnakker en eller flere saker og temaer på en troverdig og autentisk måte.
Årets influencer
Årets influencer har i løpet av det siste året utmerket seg med unikt innhold, sterk personlighet og det lille ekstra, som både underholder, inspirerer, engasjerer, og kanskje også provoserer – hver eneste dag.
Årets sterke mening
Årets sterke mening går til influenceren som har utpekt seg med én eller flere ytringer som har bidratt til å skape økt bevissthet, engasjert mange til å mene noe og/eller som har ført til en konkret endring politisk eller samfunnsmessig.
Folkets favoritt
Folkets favoritt er influenceren som er elsket av sitt publikum. Her er det din stemme som gjelder, og det er du som avgjør hvem som går av med seieren. Husk at det ikke er antall lesere, lyttere eller følgere som gjelder, men antall stemmer.