Nomineringen til VIXEN Awards 2023 er åpen!
Nomineringen til VIXEN Awards 2023 har åpnet! Publikum kan nominere sine favoritter på VIXEN.no frem til kl. 23:59 søndag 15. oktober. Vinnerne offentliggjøres under en prisutdeling på The Hub i Oslo 9. februar 2024.
Alle som er påvirkere via egne kanaler eller sosiale medier kan nomineres, uavhengig av om påvirkningen skjer på Instagram, YouTube, TikTok, i podkast, blogg eller tilsvarende kanaler.
VIXEN har som mål å dele ut pris til personer som er gode forbilder, best innen ulike nisjer og kategorier, og/eller er innovative og utvikler faget videre. I tillegg er det et mål å løfte frem nye og spennende talenter og sterke stemmer.
– Det er et stort privilegium å få lov til å dykke ned i så mye godt innhold fra flinke folk som jobber hardt for å skape spennende og inspirerende innhold for sine følgere, og det å kunne være med på å gi heder og ære til de flinkeste av de flinke, det er rett og slett utrolig stas, forteller jurygeneral, Astrid Valen-Utvik.
Topp 50 nominasjoner går videre!
Det er opp til publikum å nominere sine favoritter i de ulike kategoriene på VIXEN.no. Publikum kan kun nominere én influenser i samme kategori én gang, men må gjerne nominere flere personer i samme kategori.
– Det er viktig å huske på at hver stemme og nominasjon teller. Topp 50 nominasjoner i hver kategori går videre til juryens vurdering, sier Valen-Utvik.
Semifinalister slippes 20. november, med inntil 15 semifinalister i hver kategori. Se oversikt over alle kategorier og kriterier på VIXEN.no her.
Ny kategori - nå kan lærere, økonomer og advokater vinne!
Nytt i år er at kategorien «Gullpenn» utgår og erstattes av kategorien «Kunnskap». Dette for å gjøre plass til influensere som gjennom formidling og kunnskap løfter et fagfelt, yrke, bransje eller næring.
Influenser-bransjen er i konstant forandring. Det er viktig for VIXEN at kategoriene representerer mangfoldet av måten å influere andre mennesker på.
– Det er gøy å kunne introdusere en ny kategori, «Kunnskap». Det finnes mange som inspirerer oss og lærer bort faget sitt, enten det er innen markedsføring, teknologi, ledelse, økonomi, juss eller annet, og de beste har nå muligheten til å bli kåret til «Årets Influenser: Kunnskap», forteller Valen-Utvik.
«Folkets favoritt» er som alltid en ren publikumskategori. Her er det folket som bestemmer. Denne kategorien er brukerbestemt fra nominasjonene starter til prisen deles ut, og vinneren er den som får flest stemmer.
– Det skjer mye i sosiale medier i løpet av ett år, enten det er nye stjerner som dukker opp, nye innholdsflater som tas i bruk eller det er erfarne influensere som er nytenkende og holder seg evig aktuelle. Influenserbransjen blir aldri kjedelig, understreker jurygeneralen.
Dette er årets jury
En VIXEN-pris skal henge høyt, og for å lykkes med dette arbeidet er det behov for gode og strenge kriterier og en kompetent fagjury med ulik erfaring og kompetanse innen faget. VIXEN har samlet hele 15 jurymedlemmer som skal kåre årets beste influensere og profiler.
Nytt for juryen i år, er at jurymedlemmene er delt inn i tre grupper som håndterer et utvalg kategorier med hver sin juryleder.
Dette er for å gjøre juryarbeidet for hvert enkelt jurymedlem noe enklere og mer oversiktlig, samt for å sikre best mulig kvalitet gjennom hele prosessen. Tidligere juryleder, Astrid Valen-Utvik, er jurygeneral, med ansvar for alle jurymedlemmer og andre juryledere.
– I år har vi flere jurymedlemmer enn noensinne, med spennende og variert bakgrunn. Det at jury-medlemmene er fordelt i tre mindre juryer sørger for at de får jobbet bedre, mer effektivt og grundigere med hver av kategoriene. Nå gleder jeg meg skikkelig til å finne frem til de aller beste influenserne vi har, sier Valen-Utvik.
Dette er juryen: (øverst fra venstre)
- Astrid Valen-Utvik, forfatter og rådgiver i Valen-Utvik (jurygeneral)
- Julie Ilona Balas, kokebokforfatter og konsulent (juryleder)
- Dag Robert Jerijervi, redaksjonssjef i Kampanje (juryleder)
- Janne Monsen Tveit, musikkprodusent i NRK P3 (juryleder)
- Maren Aas Nakken, CEO i Mothership Stories
- Erlend Sande, ansvarlig redaktør i Fri Flyt
- Ida Jackson, forfatter, gründer, investor og samfunnsdebattant
- Isabelle Ringnes, entreprenør og foredragsholder
- Alexander Grimstad, med-gründer og Smood Criminal i Smood Social
- Caroline Dregelid, Senior Client Partner i inzpire.me
- Ingeborg Heldal, sjefredaktør i KK og KK.no
- Nathan Kahungu, programleder i NRK P3
- Anine Andrea Namork, fagansvarlig for Influencer Marketing i Try
- Yrja Oftedahl, gründer og podkaster
- Sindre Svines, Instagram-profil og plante-guru
Nå er det opp til publikum!
– Nå håper jeg at alle vi som scroller meter på meter av innhold i ulike sosiale kanaler hver dag, virkelig tenker gjennom hvilke influensere som får oss til å stoppe opp i scrollingen og som gir oss «det lille ekstra» i hverdagen vår. De vi blir inspirert av, de vi ler av (og med), de vi lærer av og de vi utfordres av. Det tar noen få sekunder å nominere en influenser, og når det er gjort, så lover juryen å vurdere alle på en god og rettferdig måte, avslutter jurygeneralen.
Her kan du nominere dine favoritter!