Pernille S. Borchgrevink, Mats Lyngstad, Ingeborg Heldal, Ivor Murtic og Elin Sætre Haukvik. Foto av Ingeborg Heldal: Astrid Waller. Foto av de andre: Solveig Selj.

Siste nytt om influencer marketing

Publisert: 10/9/2021 · VIXEN Konferanse

VIXEN har samlet 22 av de fremste ekspertene om influencer marketing

Alle bilder: Solveig Selj

VIXEN-konferansen har vi fått med oss et knippe foredragsholdere med ferske rapporter fra nasjonale og internasjonale markeder.

Hvilke trender er gjeldende fremover når det kommer til målgrupper, kanaler og type samarbeid? Hvor står Norge sammenlignet med andre land? Hva er fellesnevneren for internasjonale bedrifter som lykkes best med influencer marketing? Hvor stort er kanalen sammenlignet med det totale reklamemarkedet i dag og hva er utsiktene fremover? Dette er noe av det du får svar på under VIXEN-konferansen, en 5 timers sending som du kan se fra tirsdag 19. oktober kl 09:00.

Her får du også tips til hvordan influencer marketing kan få en større plass i marketingmiksen etter de nye GDRP reglene.

Ingvar Sandvik er Marketing & Associate Director i Kantar.

Slik har de lykkes med influencer marketing internasjonalt

På bakgrunn av en fersk undersøkelse gjennomført av Dentsu, deler Janine Lauritzen Roth innsikt fra chief marketing officers over hele verden.

Janine Lauritzen Roth jobber Client lead i RED Dentsu X.

Her får du vite hvordan de har implementert influencer marketing som en del av den overordnede markedsstrategien og hva som har vært viktig for deres suksess.

Personvernregler til besvær - er influencer marketing redningen?

– Data var lenge den nye oljen og den våte drømmen til alle markedsførere. Via sosiale medier fikk vi anledning til å virkelig målrette vår markedsføring, sier Hans-Petter Nygård-Hansen, kommunikasjonsrådgiver i KommFrem.

– Dessverre ble mulighetene også utnyttet til å manipulere, spre propaganda og falske nyheter, for å nevne noen av de mindre heldige sidene. Det har fått EU og enkelte teknologiselskaper til å reagere, noe som har gjort målretting av reklame mye vanskeligere.

Hans-Petter Nygård-Hansen er kommunikasjonsrådgiver i KommFrem.

Nygård-Hansen har sett nærmere på hvilke muligheter som ligger i influencer marketing, nå som det i praksis er forbudt å markedsføre seg mot personer som ikke vet at de blir målrettet.

– Redningen kan være å ta i bruk influencer marketing, hvor de riktige influencerne ikke bare har en ferdig definert målgruppe som kan være aktuell og attraktiv, men mange har også høy grad av tillit fra sitt publikum som identifiserer og kjenner seg igjen i de influencerne de følger og engasjerer seg i, legger han til. 

Hvordan påvirkes egentlig barn og unge av influencere?

Det er ulovlig med direkte kjøpsoppfordringer rettet mot barn. Samtidig blir barn og unge påvirket av kjøpsoppfordringer i sosiale medier via influencere daglig.

Tove Larsen forteller om hvilken påvirkningskraft og makt influencere og gamere besitter og hvordan den unge målgruppen agerer.

Hun baserer seg her på en fersk undersøkelse gjennomført av Ipsos, hvor hun er Brand Research Director, som tar for seg barn og unges medievaner.

Tove Larsen er Brand Research Director i Ipsos.

Ulovlig reklame for barn: Annonsørenes eller influencernes ansvar?

Hva sier loven om annonsørenes ansvar og hvordan er tilstanden i dagens annonsemarked? Hvilke konsekvenser får det for annonsører som bryter med regelverket? Hvilket ansvar har nettverkene og agentene som representerer influencerne? Og ikke minst – hva med influencerne selv?

Vi tar debatten på VIXEN konferansen med:

Mari Velsand fra Medietilsynet

Nina Elise Dietzel fra Forbrukertilsynet

Tone Christensen fra Kontent

Hans-Petter Nygård-Hansen fra KommFrem

Ingeborg Heldal, Hans-Petter Nygård-Hansen, Tone Christensen, Mari Velsand og Nina Elise Dietzel i debatt rundt annonsørers og influenceres ansvar.

Verdibasert samarbeid eller rekkevidde?

Er det viktigst å samarbeide med influenceren som har flest følgere, eller den med riktige verdier?

– På konferansen skal jeg snakke om at det er avgjørende at influenceren har verdier som kan sidestilles merkevarens egne. I tillegg til hvor viktig det er å være bevisst på at man i et samarbeid kapitaliserer på influencerens etablerte respekt, tillit og troverdighet, sier Tone Christensen, Partner & Head of Management i Kontent.

Tone Christensen er Partner & Head of Management i Kontent.

Influencerbyrået Kontent representerer influencere som er gode forbilder.

– Det hjelper ikke å treffe mange hvis verdiene i det du kommuniserer, og den som leverer budskapet, ikke løfter din merkevare. En influencer er ikke nødvendigvis en influencer.

Dette mener juryen om det norske influencermarkedet

Etter rekordmange nominasjoner til årets Vixen Awards har juryen, som består av hele 12 medlemmer i år, gått enormt mange profiler i sømmene i kanaler som TikTok, YouTube, Instagram, Podcast, blogg og lignende.

Haddy Ceesay, prosjektleder i mangfoldsbyrået Vi Er OSS, og Erik Waatland, ansvarlig redaktør og daglig leder i Medier24, deler juryens gleder og bekymringer og tilstanden i influencermarkedet i 2021.

Ansvarlig redaktør i KK og KK.no og dagens konferiansier Ingeborg Heldal i samtale med Erik Waatland fra Medier24 og Haddy Ceesay fra Vi Er OSS.

Våre partnere