Slik arbeider juryen og dette er kriteriene for de ulike kategoriene
Slik arbeider juryen og dette er kriteriene for de ulike kategoriene
I tillegg til kategorispesifikke kriterier vurderer juryen hver enkelt influencer etter en rekke kriterier, både kvantitative og kvalitative, myke og harde. God, dårlig eller manglende merking samt det estetiske og moralske vil også bli vurdert.
Alle som påvirker enten det er via egne kanaler og/eller i sosiale medier kan vurderes uavhengig av om påvirkningen skjer på blogg, i en podkast, på Instagram, YouTube eller i tilsvarende kanaler. Juryen vil ikke kunne legge hovedvekten i sin vurdering på flyktige plattformer som Instagram Stories og Snapchat, men det vil kunne påvirke juryens avgjørelse til en viss grad.
Juryen vil påse etter beste evne at vinnerne holder seg innenfor gjeldende lover og regler som eksempelvis markedsføringsloven, åndsverksloven, alkoholloven og straffeloven, men juryen vil ikke kunne kvalitetssjekke alle publiserte poster inneværende år, på alle nominerte kandidater.
Dette ser juryen etter:
- Antall lesere/abonnenter/følgere/fans
- Engasjement: Følgere er bra, men hvor mange av disse er engasjert i det influenceren deler? Og har man virkelig innflytelse i den kategorien man er nominert i?
- Førsteinntrykk
- Design: Skapes det raskt en nærhet til publikum via blogg, YouTube-kanal, Instagram eller andre flater – både på desktop og mobil?
- Tekst: Hvor god er influenceren til å ordlegge seg? Er grammatikken på stell? Hvor luftig eller tettpakket er teksten? Hvor god er influenceren til å skrive historier som engasjerer målgruppen, både redaksjonelt og kommersielt?
- Bilder: Er influenceren god til å ta bilder? Brukes kun egne eller er benytter influenceren andres bilder til å fortelle sine egne historier? Er disse i så fall brukt i henhold til rettigheter og Åndsverksloven?
- Lyd: Hvor god er influenceren til å bruke stemmen til å fortelle historier gjennom lyd? Hvor god er produksjonen og hvordan brukes lyd for å skape nærhet til publikum?
- Video: Hvor kreativ er man i bruk av verktøy for å produsere videoer som engasjerer og som skiller seg ut i sin produksjon mot de andre video-kanalene?
- Innovasjon: Er influenceren kreativ eller følger influenceren «alle andre»? Er vedkommende flink til å ta i bruk ny teknologi for å skape unike brukeropplevelser?
- Teknologi: Hvordan brukes teknologien til å nå ut til lesere/følgere/abonnenter/fans? Er nettsiden søkemotoroptimalisert? Benytter influenceren seg av SSL for å gjøre nettsiden trygg å være på? Hvor rask er nettsiden? Optimaliseres bilder og innhold for den respektive plattformen?
- Sunn fornuft: Juryen vil bruke Sunn Fornuft-plakaten i arbeidet. Det innebærer at det vil veie positivt om influencseren bestreber seg på å forholde seg til retningslinjene i plakaten.
- Vær varsom: For influencere som er tilknyttet pressen eller utøver journalistisk arbeid vil det å forholde seg aktivt til Vær Varsom-plakaten og redaktørplakaten være et naturlig pluss. Dette lar seg vanskelig definere i den nye medievirkeligheten. Punktet er å regne som et supplement til de øvrige kriteriene.
- Lover og regler: Juryen vil vurdere influencernes forhold til kommersielle poster opp mot de til enhver tid gjeldende lovverk. Herunder blant annet markedsføringsloven, åndsverksloven, alkoholloven og ulovlig markedsføring rettet mot barn.
Dette er kriteriene for de ulike kategoriene:
Årets influencer: Mote
Årets influencer innen mote er først ute med det siste, og det kan gjerne gjelde gjenbruk og syom-konsepter. Bærekraft er tross alt en sterk trend. Likevel, dette er kategorien for influenceren med en fingerspissfølelse for mote, trender og tendenser og som med sin unike stil også våger å skape egne trender.
Årets influencer: Beauty
Årets influencer innen beauty deler tips, triks og inspirasjon innen kosmetikk, hudpleie, hårstyling, negler og andre beauty-relaterte områder. Kreativitet vil veie tungt i denne kategorien.
Årets influencer: Reise og friluftsliv
Til årets nye kategori ser vi etter influencere som er gode til å inspirere og formidle interessante historier rundt reiser, reisemål og friluftsaktiviteter. Utviser reiseglede, har interessant fortellerstil visuelt eller med tekst og frister oss til å dra på tur, enten det er nært eller fjernt.
Årets influencer: Underholdning
Årets influencer innen underholdning vet å underholde enten det er innen gaming, musikk eller hverdagsliv. Humor er et viktig stikkord her. Dette er personen eller personene man aldri får nok av – enten man sitter klistra til skjermen, har det på øret eller ler av deres humoristiske tekster med skråblikk.
Årets influencer: Interiør
Årets influencer innen interiør har et hjerte for interiør og et øye for detaljer. Influenceren har full oversikt over trender og tendenser på interiørfronten, og bobler over av inspirasjon, kreativitet og originalitet som skaper engasjement.
Årets influencer: Trening og helse
Årets influencer innen trening og helse inspirerer og engasjerer innen helse, trening og fritid, og gir gjennom sporty tips og friske ideer overskudd i hverdagen som et godt og sunt forbilde.
Årets influencer: Livsstil
Årets influencer innen livsstil tar hverdagen på kornet og er tett på livet på både godt og vondt, gjerne med en personlig og uformell tone. Denne influenceren deler på en inspirerende og engasjerende måte både små og store øyeblikk, og snakker like mye med som til sitt publikum.
Årets influencer: Mat
Årets influencer innen mat koker over med kreative, informative og inspirerende historier, tips og triks som skaper matglede. Dette er en influencer med hovedfokus på mat.
Årets gullpenn
Årets Gullpenn går til influenceren som utmerker seg med sin unike, kreative, inspirerende, underholdende og engasjerende bruk av språk – enten det er muntlig eller skriftlig.
Årets stjerneskudd
Årets stjerneskudd er det nye influencer-stjerneskuddet, og går til influenceren som med nyskapende innhold, originalitet og kvalitet har kommet inn som et friskt pust eller først ha blitt oppdaget for alvor under det seneste året.
Årets business
Årets business går til influenceren som har tatt det hele et steg videre, og som i forlengelse av sosiale medier har videreutviklet sin merkevare og sitt forretningsområde. Her vil både ambisjoner, kreativitet og gründerånd veie tungt.
Årets influencer
Årets influencer har i løpet av det siste året utmerket seg med unikt innhold, sterk personlighet og det lille ekstra som både underholder, inspirerer, engasjerer, og kanskje også provoserer – hver eneste dag.
Årets sterke mening
Årets sterke mening går til influenceren som har utpekt seg med én eller flere ytringer som bidratt til å skape økt bevissthet, engasjerte mange til å mene noe og/eller som har ført til en konkret endring politisk eller samfunnsmessig.
Folkets favoritt
Folkets favoritt er influenceren som er elsket av sitt publikum. Her er det din stemme som gjelder, og det er du som avgjør hvem som går av med seieren som Folkets favoritt. Husk at det ikke er antall lesere, lyttere eller følgere som gjelder, men antall stemmer.