Slik blir VIXEN Awards 2021
– 10 års jubileum og digital konferanse –
VIXEN Awards, som kårer Norges beste influencere og profiler i sosiale medier, har i år 10-årsjubileum. I 2021 har festen blitt flyttet fra januar til oktober, juryen er doblet og nå skal kategoriene vurderes før nominasjonene åpner i august.
– Vi har valgt å vente fremfor å gjennomføre en digital prisutdeling, og håper og tror at vi kan lage tidenes fest den 22. oktober på Gamle Logen i Oslo, sier Pia Tryland, daglig leder i VIXEN.
Vi ønsker å samle influencer-bransjen til både fagdag og fest. I år er det rekordmange jurymedlemmer og nå skal vi i gang med å vurdere kategorier, legger hun til.
Digital konferanse
For tredje året på rad arrangeres en fagkonferanse i forkant av prisutdelingen.
Konferansen er for ledere, markedsførere, bransjen og andre som ønsker å forstå hvordan Influencer Marketing kan bli en strategisk del av markedsføringsmiksen.
I år blir konferansen heldigital og sendes noen dager i forkant av prisutdelingen.
Dette er juryen
- Astrid Valen-Utvik (Juryleder), sosiale medierådgiver i Valen-Utvik
- Camilla Bjørn, redaktør i NRK P3
- Halvor Harsem (Kong Halvor), Youtuber og podkaster
- Ingeborg Heldal, redaktør i KK, Aller Media
- Benedicte Kristiansen, Head of Strategy and Operations i Meltwater
- Erik Waatland, ansvarlig redaktør, daglig leder og eier av Medier24 og KOM24
- Janne Monsen Tveit, redaktør i 730.no
- Maren-Ronja Tufte Bjaanes, Customer Success Manager i Inzpire.me
- Nastaran Kowkabi, kommunikasjonsrådgiver i Kowkabi Kommunikasjon
- Vidar Singh, daglig leder og partner i mangfoldsbyrået OSS
- Helle Tjaberg, redaksjonssjef i Maison Interiør, Story House Egmont
- Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør for innovasjon og forretningsutvikling i Nettavisen
Slik arbeider juryen
Alle influencere kan nomineres enten de påvirker via egne kanaler og/eller i sosiale medier slik som eksempelvis Instagram, YouTube, blogg, podkast eller lignende. Flyktig innhold som Snapchat, story-innhold og den slags kan være med i vurderingen, men gir ikke grunnlag nok for en nominasjon alene.
I tillegg til spesifikke kriterier for hver av kategoriene, vurderer juryen innholdet som produseres på plattformen, den estetiske profilen og hvor effektiv og engasjerende kommunikasjonen er. Juryen vurderer regler og merking av reklame, at det virker å være en strategisk og målrettet tanke bak innholdet som deles og det totale utrykket profilen står for.
– Etter en så lang og spesiell periode som vi nå har hatt i samfunnet, må vi i juryen si at vi gleder oss ekstra til å kunne samles ved å feire mange av de som har gitt oss inspirerende og engasjerende innhold gjennom det halvannet året som har gått siden sist gang, forteller juryleder Astrid Valen-Utvik.
– Juryen i år er nok den sterkeste noensinne, med dyktige fagfolk på hver sin kant. Vi føler oss sikre på at disse menneskene kommer til å ha god oversikt over influencer-markedet i Norge. Vi gleder oss til å se hvem folk vil nominere og er helt sikre på at vi vil kunne vurdere et bredt utvalg av dyktige influencere i alle de ulike kategoriene. Det blir spennende å se hvem som er verdig en plass i prosessen videre, sier jurylederen.